TJ

Alla inlägg under maj 2016

Av tj - 7 maj 2016 23:00

 

I dag tog jag en rejäl sovmorgon och var inte i gång förrän framåt tio. Veckorna har verkligen rullat på och gårdagen var terminens sista dag även om genusdebatten pågår hela helgen. Men jag har hittills inte varit inne och läst vad som skrivits i dag. Tanken var att jag efter frukost skulle ägna mig åt en del pappersarbete innan poängsättning av alla Eurovisionbidrag då T ringde och frågade om jag ville hänga med ut och fiska. Det var ju evigheter sedan vi träffades så jag tackade självklart ja. Mina papper kunde vänta ett par timmar.

 

Så det blev en liten utflykt för både T och mig. Jag satt med en bok och en påse bilar medan T stod och metade. Han fick napp en gång. Vi fick även sällskap av en orm (troligen snok) och då förflyttade vi oss ett par meter. Efter ett tag tröttnade T på att meta, slog sig ner bredvid mig och fikade på mina bullar medan vi diskuterade Eurovision och framtida jobbplaner. Innan vi begav oss hemåt metade T lite till och fick napp ännu en gång.

 

Efter den trevliga utflykten fortsatte jag mitt arbete hemma och slängde senare ihop en pizza på tjugo minuter. Under tiden jag åt tittade jag på Mr. Selfridge. Resten av kvällen har jag suttit med Eurovisionbidragen. I morgon ska jag förhoppningsvis ta mig till biblioteket för lite forskning och återlämning av all kurslitteratur under terminen.


Ni får ha det bra så länge. Hej hej!

 

 

Av tj - 6 maj 2016 20:09

 

Efter ett par timmars skrivande var det skönt att koppla av med en biofilm. Mother’s Day hade premiär i dag med Julia Roberts, Kate Hudson, Jennifer Aniston och Jason Sudeikis m fl. Den handlar om olika mödrar från olika samhällsklasser i åtskilliga levnadssituationer, inklusive en far som försöker uppfostra sina döttrar, men som ideligen sörjer sin avlidna hustru. Jag uppskattade verkligen Marshalls produktion då vårt mångkulturella samhälle belyses i sin helhet. Jag tror å andra sidan dagens filmindustri har vissa riktlinjer vad befolkningsrepresentation beträffar. Vissa karaktärers attribut och handlingar var dessutom så invävda i historien att jag tror ingen ens reagerade. Det är sådana filmer och böcker jag numera föredrar och som uppskattas starkt. Många klassar säkert Mother’s Day som en romantisk komedi, vilket det självfallet också är. Men filmen har en del viktiga budskap att ge sin publik varför jag tycker folk som vanligen inte föredrar genren ska se den. Så här i Kristi Himmelfärdstider är det väl aldrig fel med lite stjärnspäckad dramatik!


Min morbror var också här tidigare i dag och bad att få låna min kamera till hans Tysklandsresa nästa vecka. Mina bilder hädanefter kommer med största sannolikhet att vara av sämre kvalitet så ni vet det redan nu. Hoppas han inte är borta alltför länge, hehe.

 

 

Av tj - 6 maj 2016 00:07

 

Det är ingen idé att skryta om min Kristi Himmelfärdsdag för jag behandlade den som en vanlig arbetsdag, förutom att jag ätit årets första svenska jordgubbar (om det räknas). Inte så många? Nej, de är superdyra nu så det gör vi inte om förrän priset går ner. Men ett par stycken blev det i alla fall.

 

Vädret har verkligen varit helt enastående och jag ser att T tog tillfället i akt och flyttade ut ett par timmar. Det är så man ska göra helt enkelt! Jag tror faktiskt våren har kommit för att stanna nu…

 

 

Av tj - 5 maj 2016 13:47

Tjenare på er allesammans! Jag vet inte hur ni tillbringar er torsdag men jag är i parken och väntar på lite sällskap och sen ska vi ha lite picknick med lite kakor och vad mera det nu kan bli.

En härlig dag och första dagen med kortbyxor och en tunn jacka, så härligt är det!

Ha de gott så hörs vi!

/T out.

Av tj - 4 maj 2016 23:29

Klockan tickar på och jag sitter vid mitt kontorsbord och njuter av Måns Zelmerlöws nya singel Fire In The Rain. Den mannen blir bara skickligare och skickligare för varje ny låt. Precis som Eric Saade experimenterar han och prövar nya toner vilket är tillfredsställande. Fire In The Rain lyckas även inspirera mig på ett oförklarligt sätt varför jag hellre sitter någon annanstans och skriver en dramatisk berättelse. Jag måste därför lägga ut den här låten också!



Seminariet är fortfarande stillastående så har ägnat ett par timmar åt städning och pappersarbete i stället. Även hunnit lyssna igenom alla Eurovisionbidragen. Nu gäller det bara att sammanställa ländernas omdömen och betyg. Förhoppningen är att T börjar lämna in sina poäng också. Annars kommer resultatet enbart basera sig på mina och Nils Dahlmans åsikter.

   

Tidigare i eftermiddags firade vi en av mammas vänner med tårta och mina bullar. Ska sanningen fram bakade jag dem speciellt för honom. Det syntes att han blev rörd när den sanningen avslöjades. Jag tror det gjorde det roligare att fylla 48+/50-. Under fikat diskuterade vi Olle Ljungströms mystiska bortgång. Jag anar tragiska omständigheter eftersom dödsorsaken ännu är oklar och polis tillsatts. Vad tror ni kan ha hänt honom? Oavsett orsak tror jag Olle mår mycket bättre där han är nu då han verkade vara en olycklig människa, men samtidigt så genomsnäll. Det kan inte varit lätt att gå i hans skor. Vi är många i Sverige i dag som sörjer den underbara Ljungström! Vila i frid nu Olle!


God natt!

 

Av tj - 3 maj 2016 17:48


 



Av tj - 3 maj 2016 14:45

Seminariet vid Linnéuniversitetet pågår för fullt så jag vet inte hur aktiv jag kommer vara den här veckan, men jag ska försöka uppdatera så fort jag kan. I går kom jag i alla fall hem efter en trevlig och avslappnande Valborgshelg hos mormor. Jag började direkt stöka runt i lägenheten innan jag loggade in på servern och skrev ett par rader om genus. Hittills har texten inte fått något gensvar men det är nog för att många jobbar eller är upptagna med annat. Min förhoppning är ändå att mina kurskamrater håller ut det sista momentet också.

 

Medan jag inväntar vidare diskussionsfrågor passar jag på att baka lite bullar och läsa ut Bunkern. Det var evigheter sedan jag bakade så kände mig lite ringrostig i början, men slutresultatet är jag nöjd med.


Bunkern är en spännande och annorlunda berättelse om en minkfarm och de som befolkar den. Författaren Hanna von Corswant tänjer även på skiljelinjen mellan de levande och de döda (nästan som Stephen King) vilket kräver ett kritiskt och i viss mån analytiskt öga. Berättelsens huvudperson Charlotta drömmer också en hel del mardrömmar som får större utrymme allteftersom historien intensifieras. Det gäller därför att läsaren kan skilja på verklighet och fantasier. Jag var klar över alla detaljer i början, men förvillades i mitten för att sedan förstå konceptet i slutet (jag tror det åtminstone!). Det tyder på en mycket genomtänkt bok. 3/5 i betyg.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards