TJ

Alla inlägg under oktober 2017

Av tj - 31 oktober 2017 19:45

Dagen kunde knappast ha blivit bättre! Jag är nu hemkommen från Markaryd där jag haft två väldigt intressanta och roliga intervjuer. Det var till och med jag fick anstränga mig för att inte skratta alltför mycket under intervjuerna. Men med en skön och avslappnande attityd och dessutom lite självdistans och en humoristisk jargong var det svårt att hålla sig. Tanken är ju dock att jag ska vara både neutral och inte lägga mig i, framför allt professionell, så de satte mig verkligen på prov i dag. En mycket spännande utmaning vill jag säga. Det är i princip vad som hänt i dag eftersom resan både dit och hem med buss tog sin tid. Jag är å andra sidan nöjd med alltsammans så restiden gör mig ingenting. Känner mig så tacksam och priviligierad för alla dessa samtal.

 

Hoppas ni haft en glad halloween! 

 

 

Av tj - 30 oktober 2017 23:47

Hejsan allihop!

 

Nu har jag suttit i två dagar och jobbat med mina essäer, och man skulle nu kunna tro att jag är färdig och klar. Men det är jag inte. Den första essän som handlar om Kina och konfucianismen sitter jag fast med lite. Det är inte mycket kvar, men jag orkar helt enkelt inte skriva mer i dag. Den andra essän om muslimsk feminism är dock klar och inlämnad. Det om något känns otroligt skönt. Den tredje essän kommer handla om orientalism och occidentalism (väst respektive östs föreställningar om varandra), men den behöver inte vara inlämnad förrän nästa vecka så jag hinner jobba med den i veckan. Veckans fortsatta insats kommer å andra sidan mest fokusera uppsatsen. I morgon ska jag till Markaryd och intervjua. Det ska bli kul som omväxling. Essäerna som är kvar kommer senare!

 

Thor: Ragnarök som jag, T och Emma såg i lördags blev en mycket bra bioupplevelse. Åtminstone tycker jag det, men efter vad jag förstår på T och Emma är de av samma åsikt. Jag ska nu akta mig från att beskriva filmen som fantastisk, men jag vill ändå ge den ett gott betyg. Det var enligt mig den bästa filmen i berättelsen om Thor, Asgård och andra figurer som återfinns i den nordiska mytologin. Det är faktiskt en ära att nordiska myter och legender tilltalar den amerikanska filmindustrin, och de har tagit till sig den på sitt eget sätt. Om jag kortfattat skulle beskriva Thor: Ragnarök handlar den om Asgårds framtida existens, kärleken till en plats, hemligheter och okända legender. Ett dödsfall har i den här berättelsen en stor betydelse för i samband med personens frånfälle släpps mörka krafter lösa. Mer tänker jag faktiskt inte skriva. Kanske jag pratar om den i en video. Vi får se!

 

Hoppas ni hade en bra helg! Nu ska jag strax sova för det kan bli en lång dag i morgon!

 

 

Av tj - 27 oktober 2017 23:15

Hej hopp alla kära läsare!


Hoppas ni mår bra den här fredagen, för det gör jag … riktigt bra faktiskt! Jag är supernöjd med min insats under veckans seminarium som precis avslutats. Precis som vanligt har det varit hög standard med lärorika och roliga diskussioner. Nu ska jag bara sammanfatta alla intryck och vidareutveckla resonemangen i essäerna som inte är färdiga riktigt ännu. Jag tänkte börja jobba med dem redan i morgon på förmiddagen innan jag träffar T. Det var evigheter sedan vi sågs så det ska bli kul. På kvällen ska vi gå på bio tillsammans med Emma och se nya Thor: Ragnarök. Längtar verkligen dit!

 

Låt oss då resonera lite grann kring Idol. Ja, i dag var det duetter och det kunde ju ha gått hur som helst. Alla hade kunnat falla om de hamnat med fel person. Med facit i hand vill jag påstå att det var en bra övning för talangerna, och i princip alla lyckades. Jemima och Joakim misslyckades dock med sin duett och körde lite sitt eget race. De sjöng å andra sidan bra. Den bästa duetten enligt mig var Chris och Kevin K som bjöd på sann bromance. Det var äkta kärlek mellan dem och de lyfte varandra. Särskilt Kevin framträdde på ett sätt som han aldrig gjort tidigare. Därför är det inte mer än rätt att han får högsta poäng den här gången. Det är han verkligen värd. Poängen är den här gången styrda efter idolernas duetter om någon undrar.

 

Om förra veckan blev ett snyftkalas när Magnus lämnade var det ingenting i jämförelse med i dag. Erika som tvingades lämna blev helt förkrossad och Jemima som hon ställdes mot var nästan ännu ledsnare. En oerhört tryckt stämning blev det. Usch, det var jobbigt att se. Nåväl, det är som det är. I morgon tar vi nya tag!


 

Av tj - 25 oktober 2017 23:56

 

En ny vecka med nya möjligheter har börjat, eller ja … den är pågående. Det är så mycket den här veckan att jag inte riktigt hunnit tänka på bloggen, och jag förstår att T har samma dilemma. Det här måste vara första veckan på länge som ingen av oss kommer med regelbundna uppdateringar. En kan ju tro vi gått under jorden, haha!


Nåväl, mammas födelsedagskalas blev en succé i söndags. Alla gästerna var glada och nöjda med maten (tre rätter som vanligt). Det blev också en del trevliga och lärorika samtal. Under kvällen tog jag det relativt lugnt för en gångs skull och förberedde mig inför den här veckan. Det är nu tre stycken essäer som ska skrivas klart och lämnas in. I går (tisdag) var jag i Älmhult och intervjuade. Jag passade även på att besöka mormor innan tåget gick hemåt. Det tror jag uppskattades starkt!


Nu resten av veckan är det seminarium som behandlar orientalismen (västs syn på öst) och occidentalismen (östs syn på väst). Det är ett ganska tungt men spännande ämne. Vi har redan kommit igång bra tycker jag. Ser fram emot många intressanta diskussioner.


Yes, det var ett litet livstecken från mig! Ha det gott!

 

 

Av tj - 25 oktober 2017 12:45

 

Av tj - 25 oktober 2017 08:39

Ja det kan man lugnt säga ! Mycket jobb och det har det nog varit för J med då jag sett att han inte heller hunnit skriva under de närmaste dagarna.


Jag sitter och ska börja jobba om några minuter så jag tänkte att jag ska uppdatera er lite om vad som hänt sen jag skrev sist :)

      I fredags var jag som sagt med som funktionär på Växjö Marathon 2017 och det var ca 380 startande så det var ganska mycket folk!

Vi var där från kl 8 ungefär och börjarde arbetet med "efteranmälningarna" Det är alltid mycket pappersjobbb.

Vid kl 11 gick starten och sen var det ganska lugnt tills det att alla hade sprungit sina 8 varv och började komma in i mål...  

Efter detta så hade vi gärster till mamma och pappa hemma hos oss och då passade jag på att köra ett musikquiz till dem. Kan med stolthet säga att det blev riktigt bra och en spännande tävling!


Nu däremot så måste jag börja jobba men jag skriver mera senare under dagen!!


 

 

Av tj - 21 oktober 2017 23:35

Det var inte mycket bloggade den här veckan! Närmare bestämt ingenting … Dagarna har bara rullat på och jag har knappt hunnit med. Men det har varit väldigt bra dagar den här veckan. Intervjun i tisdags blev riktigt lyckad där jag träffade en tidigare kollega. Vissa skulle säkert se det som ett bekvämlighetsdrag, men jag tyckte det var en bra start och dessutom en värdefull ingång. Samtalet flöt på bra utan några hinder, så jag är väldigt nöjd.

 

Onsdagen ägnade jag åt att fördjupa mig i orientalismen och promenerade till både UB och SB för att hämta ut nya böcker. I torsdags fortsatte jag min fördjupning, men gjorde ett litet avbrott och lunchade med en kär vän, låt oss kalla honom Mr. P för att skriva någonting. Det är alltså inte samma kille som förra veckan, utan en annan. Jag kände mig lite lagom spontan och eftersom jag visste att han var ledig på torsdagar tog jag det här initiativet, och det tror jag han uppskattade. Vi fick några timmar på Grand Samarkand innan jag återgick till litteraturen. Resten av torsdagen blev ganska stressig för jag fick en del mejl som överhopade mig med extra arbete. Nåja, det gick bra …


I går hade jag min andra intervju, den här gången i Ljungby och det blev ett lika bra möte som i tisdags. Kändes nästan som vi träffats innan, så lugn och avslappnad. Helt enkelt trygg vilket gjorde att allt gick som en dans. Ska bli kul att transkribera intervjuerna. Väl hemma i Växjö slängde jag ihop en potatissallad till kvällen hos Emma. Vi köpte sedan kött och sallad tillsammans och lagade till allt hos henne. En festmåltid skulle jag vilja säga! Inte visste jag att det kunde vara så gott med hemmagjord potatissallad. Det måste göras fler gånger …

 

Efter maten satt vi bänkade framför Idol och såg hur talangerna tog sig an det svenska temat, där mer än hälften misslyckades enligt min mening. Eller kanske inte misslyckades, men det var helt enkelt inte rätt tema för våra talanger. Överlag tycker jag de flesta i Idol faller när det svenska temat kommer varför jag önskar en slopning. Det är liksom lite orättvist mot dem. Nåväl, jag måste ändå säga att alla gjorde ett tappert försök och Erika gjorde bäst ifrån sig enligt mig. Magnus blev tyvärr den som fick lämna och det märks att gruppen tog detta hårt. Ett ordentligt snyftkalas vittnade om det. Nu sätter jag stort hopp till nästa vecka. Det måste bli bättre!

 

I dag har jag ägnat hela dagen åt att städa tillsammans med mamma inför hennes födelsedagskalas i morgon. Det blev en inventering av mitt rum där jag hittade en massa som bara gick att hiva. Bland annat gick jag igenom mina gamla datorspel, och bestämde mig för att slänga de flesta. En del kommer jag dock skänka ifall det skulle finnas någon som får glädje av dem. På ett sätt är det lite hjärtskärande eftersom spelen är en del av barndomen. Det är Rummel och Rabalder, Pettson och Findus, Hugo och många fler. Alla 90-talister kommer nog ihåg dessa spel, men även senare barnkullar har troligtvis kommit i kontakt med spelen, eller åtminstone figurerna. Nåväl, allt har sin tid och det tar bara upp onödig plats. Man mår bra av att rensa då och då. Men Age of Empires fick vara kvar!


Efter en lång städdag kändes det mysigt att krypa upp i soffan och titta på premiären av Så mycket bättre. Säsongen kommer nog bjuda på många intressanta samtal och avslöjanden. Mest förväntansfull är jag på Eric Saade, som jag följt sedan 2010, och hur han egentligen ser på sitt artisteri i dag. Men Uno Svenningsson var först ut och visade upp en intressant sida med fågelskådning. Grymma tolkningar fick han också. Tomas Andersson Wij gjorde den bästa tolkningen. Den låten (I en annan del av världen) kommer jag troligen lyssna sönder de närmaste dagarna.

 

Yes, nu ska jag inte skriva mer. Tack för mig!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards