TJ

Alla inlägg under januari 2017

Av tj - 10 januari 2017 11:15

Tjenare på er!

Idag är det sista dagen på lovet och imorgon börjar vårterminen. . . Vårterminen när det nu äntligen kommit lite snö! Alla andra utom mig är och åker skridskor, hade ju varit kul å hängt med på det. Börjar man 11 så gör man ^^

Till något helt annat nu, jag har ju börjat med min träning igen. Under förra veckan gick jag lite Powerwalk och igår sprang/joggade jag. Jag planerade för 7 km och gjorde 7,7 och är riktigt glad över att jag utmanade mig. Det känns som att jag klarar vad som helst då;) benen var i alla fall spagetti när jag kom hem igen.

Vi hörs senare under eftermiddagen då jag slutat:)

T OUT!

Av tj - 8 januari 2017 23:15

 

I dag har vi haft gäster! Mammas årliga julmiddag lagom till trettondagshelgen. Nu är julen garanterat över och de flesta börjar jobba/studera igen. Själv har jag som bekant knappt fått någon ledighet. Å andra sidan fick jag faktiskt fyra månader under sommaren så klaga borde jag akta mig från att göra.

 

Det var lika trevligt som vanligt, fast kanske aningen avslappnare. Alla var lugna och tillfreds (fick jag upplevelsen av) och avnjöt den goda trerättersmiddagen. Som dessert fick vi marängsviss vilket är så jäkla gott! Det brukar vi vanligtvis äta på nyår, men den här gången blev det ju lite annorlunda (och det med all rätt). Därför blev jag extra glad med den här desserten. De två andra rätterna var minst lika bra, paj och mandeltorsk, mm … vad gott!

 

Nu startar den sista intensiva veckan på den här terminen. Kursen Digital kompetens kommer avslutas och Idéhistoria går in i nästa moment. Spännande spännande. Men först ska jag sova lite.

 

Hoppas ni haft en bra helg. Kram på er!

 

 

Av tj - 8 januari 2017 00:30

 

Lite snö kom trots allt med besked fast jag inte trodde vi skulle få någon. Dessutom går det ett rykte om att en ryskliknande vinter är att vänta. Och det kan nog ligga något i det eftersom temperaturerna sjunker för varje dag. Har till och med fått byta till ett tjockare täcke vilket är ovanligt. Det är med andra ord kallt även i våra sydliga delar. T berättade för mig att det är låga temperaturer i Blekinge också. Han uttryckte att det var kallt och jag fick känslan av att han var förvånad, något jag själv kan känna igen.


Man går runt och hoppas på ett snötäckt landskap men förhåller sig samtidigt kritiskt till det, speciellt med tanke på växthuseffekten och dess konsekvenser. Eftersom jorden värms upp stegvis, isarna smälter etc. vet de flesta av oss att våra barndomsvintrar med stor sannolikhet inte återkommer. Därför blir vi överraskade när det sedan snöar och kylan gör sig gällande. Rent spontant blir vi chockade för att sedan bli hysteriska i positiv mening. Allt vi inte trodde var möjligt har plötsligt inträffat.

 

Personligen ser jag fram emot en möjlig rysk vinter, särskilt med tanke på barnen och deras aktiviteter. Tänk bara på vilka möjligheter som öppnar sig nu. Visserligen är tiden inne för dem att återuppta studierna, men det finns lite utrymme för lek och utomhusaktiviteter. Min innersta önskan nu är att vintern överlever några veckor så att skolungdomarna har ett sportlov (alt. vinterlov) att se fram emot. Det vore väldigt roligt. Förvisso är jag skeptisk till detta. Men precis som med misstron angående snön utanför mitt fönster kanske Moder Jord kan bevisa att jag har fel. Det vore väldigt välkommet. Om några veckor är det upp till bevis! Till dess … njut!

 

 

Av tj - 5 januari 2017 16:58

 

Hej på er!


Förlåt för att jag inte hunnit publicera videon från nyårsfesten i Kallinge förrän i dag. Men jag har haft fullt upp med hemtenta i Idéhistoria, och också analys samt ett grupparbete i Digital kompetens. På tisdag kommer grupparbetet avslutas och det blir det sista momentet i kursen. Känns lite trist faktiskt men skönt också. Trodde först inte jag skulle klara det, men det var inga problem alls. Nästan för bra för att vara sant känns det som ibland.


Som T skrev blev allt material från nyåret över en timme långt. Jag har valt ut de bästa bitarna som enligt mig representerar det vi gjorde. Tack vare min julklapp, ett nytt minneskort med utökat minne kunde vi filma hela dagen. Men det påverkade klart inte batteriet. Ungefär efter vi skålat in det nya året dog kameran varför jag fick ladda den. När vi spelar wii finns därför inte med (förutom i slutet). Men jag tror inte det är en jättestor förlust! Spelar wii gör vi ju i en massa andra filmer.


Jag har också planer på en sorts årskrönika, men när den kommer låter jag vara osagt. Nu fortsätter jag mitt arbete så hörs vi!


 

Det snöar i nästan hela landet i dag, men i Växjö märks det knappt ...


 

Av tj - 3 januari 2017 10:10

Hej på er! Ska straxt hoppa in i duschen innan jobbet.
Kul att få en bra recension av J på det tidigare inläggen, det var en väldigt rolig kväll tillsammans med er,J!:)

Jag har själv lite småfilmer som kanske kommer upp under veckan. Han sa det när vi pratades vid efteråt att filmerna tillsammans blev över en timme:O!

Nytt år och nya roliga minnen! För första gången på ett år så kan jag även hänga upp tavlor, äntligen! Så jag är på jakt efter lite tavelramar nu!!!;)

Ha de bra så hörs vi!

MVH/T

Av tj - 2 januari 2017 00:51

       

Nyårsfesten i Kallinge blev en succé där T var en enastående värd. God mat, roliga aktiviteter, trevligt umgänge och härliga skratt. Mer behöver man egentligen inte. Kommer uppdatera er om aftonen längre fram. Filmade en hel del så det är mycket att redigera.


I morgon drar tentan igång också så bäst att vara fullt utvilad. Tack för nyårshelgen!


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards