TJ

Direktlänk till inlägg 22 maj 2016

Ännu en helg i Blekinge!

Av tj - 22 maj 2016 23:52

 

Efter en helt perfekt avslutning på veckan med finalen av Let’s Dance och rabarberpaj blev det dags för ytterligare en helg i Blekinge.


Under lördagsförmiddagen läste jag nästan ut Så länge du är min syster som handlar om syskonkärlek som utsätts för en mängd prövningar vilket berörde mig starkt. Ett tag kunde jag inte lägga ifrån mig den vilket vittnar om god litterär gestaltning. Helt klar med den blev jag förvisso inte förrän i dag.


Eftermiddagen gick åt till att packa och invänta promenaden till stationen. Och slutligen blev klockan så mycket att jag kunde gå ner och möta upp E och tillsammans klev vi på bussen till Kallinge. E kanske ni känner igen från turturduvorepoken. Jag gladde mig att hon ville följa med och se hur T lever nuförtiden. Bussresan framskred på bra. Vi fick oss en trevlig diskussion med en kvinna inom vården. Dessvärre hoppade hon av redan innan Tingsryd så återstoden av resan kändes lite tom. Jag uppskattar verkligen spontana samtal med främmande personer. En får inte vara rädd för att söka kontakt eftersom våra medmänniskor ofta har värdefull kunskap att ge. Kvinnan introducerade exempelvis en massa nya spännande metoder kring botande av lunginflammation, en sjukdom som intresserar mig lite extra.

   

Strax innan kl. 18 var vi framme vid Kallinge torg och började fotografera innan vi promenerade till T’s område. Fotograferingen var självfallet min idé. Jag lyckades också övertala E om att vara med på en bild. Hos T serverades lax i citronsås med pommes. Det var bland det godaste jag ätit på länge. Mätta och belåtna förflyttade vi oss sedan till vardagsrummet för sång- & dansuppvisning. T introducerade sin nya mikrofon med förinställda röster som komplement till sitt keyboard. Med denna mikrofon fick jag sedan i uppdrag att sjunga ett par visor, men det slutade med att jag berättade historier i stället. Avslutningsvis tog jag några danssteg.


 

Nästintill utmattad och aningen hes följde jag med de andra till affären för inhandling av snacks och söndagens lunch. Vi bestämde oss för tacos och började lägga ner saker i korgen. Självklart uppstod en del meningsskiljaktigheter kring vissa ingredienser. Exempelvis fick jag stark kritik för att bara tagit 556 g köttfärs som de andra menade inte skulle räcka. Den här situationen är emellertid återkommande i mitt liv varför jag visste precis hur jag skulle hantera den. En predikning hade jag dock inte lust med utan nickade endast och intygade att färsen skulle räcka.

 

Väl tillbaka i lägenheten spelade vi Mario Kart innan jag bytte ut om till pyjamas. Jag hade en tanke om pyjamasparty, men det är ganska tragiskt att kalla det party för det var bara jag som bytte om. E bytte visserligen till mjukisbyxor. Iklädd pyjamas såg vi sedan Identity Thief med Melissa McCarthy i huvudrollen innan vi bäddade ner oss.


Halv nio ringde mobilen och väckte oss. E och jag låg ändå och drog oss en halvtimme eftersom T fortfarande sov. Men så fort vi började springa på toaletten pallrade han sig upp och hjälpte oss med madrassen och soffan. Därefter serverades frukost. T skar sig också när han tappade sitt glas i diskhon och försvann från köket för ett kort stund. Panik rådde emellertid inte tack vare T’s otroliga lugn. Den mannen är alltid så lugn och sansad i de flesta situationer att jag förundras. Under tiden vi bäddade våra sängar i går åkte ett glas i golvet eftersom en skruv lossnade och sköt oförutsägbart ut soffan så olyckan var framme. Men T bara sopade undan problemen, släckte lampan och sa god natt. Fantastiskt!

 

Mätta och goa efter frukosten dansade T och jag några danser till Just Dance. Därefter sprang vi ner till källaren och hämtade Riddarspelet och gick ut på ängen. Där spelade vi sedan i den gassande värmen. T vann den första omgången mot mig och E. Den andra omgången avgjordes aldrig men eftersom T och jag ledde vann vi efter gemensamt beslut! Resten av tiden i Kallinge fortskred med aktiviteter som skogspromenad, sång- & dansuppvisning och tillagning av tacos. Självklart räckte köttfärsen till oss …


Strax innan kl. 16 rörde vi oss åter mot torget för hemfärd. Glatt överraskande gjorde T oss sällskap till Växjö p g a ett läkarbesök i morgon. Såväl mätt som lycklig lämnade jag därvid Blekinge för fjärde gången och kom hem precis lagom till middagen. Jag läste sedan ut Så länge du är min syster och tittade på tv med mamma.


Jag tackar både T och E för en rolig och dramatisk helg i Blekinge. Undrar vad som händer nästa gång?

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards