TJ

Direktlänk till inlägg 24 februari 2016

Innan texten är skriven / Blev det verkligen ingen bokrea?

Av tj - 24 februari 2016 23:45

 

Trots att jag hade planerat att skriva mycket tidigare blev det aldrig av. Saker kommer helt enkelt alltid emellan. I dag har jag t ex ägnat förmiddagen åt än mer städ, följt av läsning om borgarbarnens barndom i romantikens idealiserande värld. I morgon tänker jag läsa om allmogebarnen, d v s majoriteten av Europas barn som inte växte upp och levde i överflöd vid den här tiden. Anne Banér talar också varmt om bilderboken i det här kapitlet och har på ett korrekt sätt beskrivit barnlitteraturens utveckling. Jag planerar att vidareutveckla hennes tankar i min historieuppgift. Kurslitteraturen har jag redan betat av för veckan och valt ut en del tänkbara referenser.


När Banérs bok är utläst är det dags att börja formge en text kring det lästa. Det är skaparprocessen som är roligast, samtidigt som den kräver mycket filosoferande. När jag väl sedan ska skriva ner sakerna kan det dröja länge innan det blir riktigt bra, men allteftersom bokstäverna trycks ner på tangentbordet formges slutligen en mer eller mindre genomtänkt text. Att författa en text omfattande två sidor om barnlitteraturens historiska utveckling är verkligen en utmaning. Men jag är övertygad om att med rätt valda ord ska jag nog klara av det.

 

Många kanske tror att jag köade in till bokrean i dag, men då måste dessvärre göra er besvikna. Jag har nämligen kommit fram till att jag har massvis med böcker som hittills inte blivit lästa och som bara väntar på att bli det. Sedan har jag (visserligen bara som hastigast) slängt ett öga på utbudet och konstaterat att de inte lyckats charma mig i år med något kanonerbjudande. Vill jag läsa måste jag beta av de böcker som finns hemma först eller lånar jag på biblioteket. Det sistnämnda börjar jag göra mer regelbundet och inser verkligen fördelarna med det. Skulle jag mot förmodan läsa en bra lånebok får jag väl köpa den i efterhand (eller låna den igen). Nåväl, de som såg fram emot lite uppdatering om bokrean kan nu börja söka sig till andra bloggar om ämnet. Om ni för den sakens skull vill diskutera litteratur är ni ändock välkomna att höra av er.


Hoppas ni har ett grymt sportlov trots tråkiga omständigheter angående väderlek. Jag tänker verkligen på er i dessa dagar och speciellt nu när snön återigen förvunnit. Den här gången verkar den ha fallit för sista gången av säsongen. Det är ju i och för sig ingen som vet hur aprilvädret blir, men väl då är ju till och med påsklovet förbi för de flesta. Låt oss hoppas att ni är kreativa och får ut det bästa av det som finns. Tack för mig!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards