TJ

Alla inlägg under mars 2018

Av tj - 11 mars 2018 12:15


 

Några jag börjat följa på YouTube är Samir och Sigrid. Både roligt och trevligt att ha som sällskap när man äter frukost exempelvis. Här ska Samir laga mat ... går ju sådär ...

 

 

Av tj - 10 mars 2018 22:30


 

Tävlingen är slut och vi har en vinnare, en representant för Sverige i ESC som hålls i Lissabon om drygt två månader. Svenska folket har valt Benjamin Ingrosso med bidraget Dance You Off. Jag vill inte säga att jag är förvånad egentligen. Även jag har kommit i kontakt med undersökningar och omröstningar de senaste dagarna och hört skvallret på stan. Jag har även haft viss korrespondens med en del kontakter utomlands som gav mig vissa vibbar i särskild Ingrossoriktning. De gillar hans scenframträdande som jag har förstått det. Jag kan inte direkt klandra dem. Liksom J håller jag med om att Ingrosso hade årets bästa scenframträdande även om fjolårets låt Good Lovin’ var snäppet bättre. Samtidigt tycker jag mig höra ett djup i Dance You Off som inte Good Lovin’ kunde erbjuda. Så ska han vinna är det med helt rätt låt enligt mig.

 

Finalen i sin helhet är jag mycket nöjd med. Här fanns verkligen en bredd och något för alla smaker. Det var lite synd om Renaida att hennes in-ear inte fungerade och fick lov att köra bidraget igen, men hon skötte det där på ett förträffligt sätt. Vittnar väl om en sann stjärna tänker jag … Låt oss då diskutera resultatet och jämföra med grabbarnas poäng och rangordning. Man kan väl klart säga att kvällen gick stick i stäv med grabbarnas önskemål. Jessica Andersson fick till exempel svenska folkets lägsta poäng, och Martin Almgren och LIAMOO var inte långt efter. Det återstod då John Lundvik som lyckades ta brons och hamnade på en välförtjänt tredjeplats. Silver och andraplatsen gick till Felix Sandman, en otroligt duktig ung man som definitivt sjungit från hjärtat. Dessvärre tycker inte TJ om honom och argumenterar för att bidraget är tråkigt. J kan medge att låten är fin, men han vägrar säga något mer. Vad T tycker och tänker har också varit svårt att få ett grepp om, men poängsättningen tycker jag säger allt. Båda två är i alla fall tacksamma över att guld och förstaplatsen går till Ingrosso framför Sandman. Troligtvis kan de nu sova gott om natten framöver kantänka.

 

Det intressanta är att Ingrosso ändå hamnade väldigt långt ner på listan när vi nu klart kan överblicka årets samtliga bidrag. Men det här är visserligen inte något nytt. Sist TJ var överens med svenska folket var 2015 när Måns Zelmerlöw vann. Sedan dess har vinnarna återfunnits långt ner på grabbarnas poängtavla, Frans med 22 poäng och Robin Bengtsson med 19 poäng. Vill vi vara extra nördiga kan vi se att 2018 går till historien som ett jämt år vad gäller könsfördelning, även om kvinnorna har ett bra övertag i toppen. Lundvik och Mendez gör dem sällskap. Som en del av er kanske kom ihåg var 2017 ett kvinnornas år med starka namn som Loreen, Mariette och Wiktoria i toppen, medan 2015 hade stark mansdominans, ett övertag som hittills inte gjort sig gällande de senaste åren.


Ja, men nu börjar det bli dags att avrunda och blicka framåt. Vi har ESC att vänta i maj med en värdig representant för Sverige. Stort grattis!

 

Tack för mig!

Nils Dahlman

Av tj - 10 mars 2018 18:25


 

Så var det äntligen dags för final i årets festival som har varit en mycket spännande och trevlig musikresa. I jämförelse med fjolårets startfält så erbjuder 2018 betydligt högre standard. Det är väl egentligen bara Rolandz som får de flesta av oss att höja ögonbrynen. Visst, den är svängig och underhållande, men knappast något ESC-material. Men det måste ju finnas lite underhållning också med i spelet, och då ligger ju Rolandz ganska bra till, inte sant?


Jag och T har inte varit helt eniga om årets bidrag, vare sig det gäller deras prestationer eller deras chanser. Den enda som vi är överens om är John Lundvik och som ligger tvåa på listan efter Jessica Andersson som knep förstaplatsen. Även fast Andersson är i topp menar ingen av oss att hon ska vinna, utan tvärtom ser vi helst Liam ”LIAMOO”, Lundvik eller Martin Almgren som representant för Sverige.


Båda befarar dessvärre att Felix Sandman kan vinna! Nåväl, det återstår att se …

 

   

                     

Av tj - 10 mars 2018 13:30

 

Dagarna har gått i ett verkar det som, men jag har hunnit med mycket på dessa dagar. Bland annat har jag lämnat in min uppsats i B&I och grupparbetet om romantiken för bedömning. Det som väntar nu är en rättvis bedömning och opponering. Jag ska redan i morgon sätta mig ner med två arbeten som jag ska opponera på. Det ska bli otroligt spännande att få läsa. Under tiden har jag ägnat mig åt lite medeltid filosofi. I dag tar jag det bara lugnt i väntan på kvällens festligheter med final i Melodifestivalen. Varför inte koppla av med lite fritidsläsning av blandad kompott?


I torsdags var det ju också internationella kvinnodagen, en dag som är mycket viktig och som jag värdesätter högt. Själv har jag dock haft som tradition att dra mig lite tillbaka och lämna företräde för kvinnliga röster som bör uppmärksammas. Men självklart tänker även jag alltjämt och står upp för mina systrar!

 

 

Av tj - 8 mars 2018 09:12

Tjenare och godmorgon på er!

I tisdags fick jag påhälsning av mamma och pappa som besökte mig i Ronneby!
Vi beslöt oss för att gå ut å käka på kina resturang och det var väldigt gott kan jag säga;)

Vi hade också studiedag innan detta och då redovisade vi våra mål och hur det gått med dem. Alla skolor fick föregående år börja jobba med något mål på fritids. Kan handla om mobbning, språk, måleri och kreativitet m.m

Men idag är det planering och sen fritids efteråt. Ha en bra dag på er! :)

Grattis till alla kvinnor idag på den internationella kvinnodagen:D

Av tj - 7 mars 2018 16:12

Livet flyter på ungefär som vanligt med den skillnaden att jag nu kunnat sätta mig in i filosofin igen. Uppsatsen har ju tagit väldigt mycket av min tid, men det känns skönt, kul och stimulerande att sitta och filosofera igen. Nu är det medeltiden som gäller, väldigt tungt, men jäkligt intressant måste jag säga!

     

På fredag ska grupparbetet om Frankenstein och den romantiska epoken lämnas in också. Hittills befinner vi oss i slutskedet. Fortfarande en del att göra, men det är skönt att vi är flera i ett sådant större arbete. Kommer förmodligen sitta en del med det under kvällen.

 

Hoppas allt är bra med er och att ni njuter av tillvaron. I går var det riktigt härligt väder ute, där blev man tvungen att gå ut ska jag säga er. Själv tog jag mig en liten promenad och förundrades över hur våren är i antågande. Jag tror sannerligen den snart är här (även om den känns långt borta ...)!


 

Av tj - 5 mars 2018 00:07

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards