TJ

Direktlänk till inlägg 21 november 2016

Bokmässa / Filmkväll / Klippning

Av tj - 21 november 2016 23:45

 

Helgen var verkligen speciell och underbar på många sätt (som det förra inlägget kanske vittnar om). Det började med ett intressant inslag med en mus i kylskåpet för att övergå i litteratursamtal vid Kronobergs bokmässa under lördagen. Då jag ihärdigt förberedde min filmkväll med T, Jonna och Emma blev det ingen tid över för reflektion i bloggen. Men bokmässan gjorde starkt intryck på mig. Framför allt gläder det mig att litteraturen lever och att så många i Växjö med omnejd hyllar den och faktiskt tar sig till mässan. Till skillnad från bokmässan i Göteborg där författaren står i centrum får litteraturen här ett större fokus vilket jag verkligen uppskattar. Genom litteraturen kan vi möta nya människor, människor som vi kanske inte annars skulle möta. Tack vare att vi läser samma saker fast med olika läsglasögon och reflekterar tillsammans får kulturen en större betydelse. En bra bok är alltid en bra bok. Men det är i samtalen vi utvecklas, berikas och boken får ett slags status. Det är därför så glädjande och inspirerande att många värnar om litteraturen i samhället. Det ger mig hopp när nu världen håller på att förändras.


I år ställde jag inte ut något, men det gjorde mig inget för äntligen hade jag tid att ta del av andras utgivning och ta in atmosfären. När man ställer ut hamnar fokuset på en själv, de böcker som ställs ut och det finns ytterst lite utrymme för andras utgivning. Skönt att slippa det för den här gången. Missförstå mig inte, det är roligt och smickrande att få vara med och ställa ut, men det är minst lika roligt att bara vara en besökare. På det sättet fick jag möjlighet att träffa nya bekantskaper, vidga kontaktnätet och återse gamla författarkollegor som imponerat på mig och som fanns vid min sida när jag ställde ut första gången. Träffade också många vänner som ännu inte publicerat något men som kämpar för att en dag få göra det. Jag tackar för alla fina samtal.

 

Söndagen blev minst lika bra med en oförglömlig filmkväll. Har nu ägnat dygnets sista timmar åt att redigera den kvällen. Filmen kommer nog sammanfatta det mesta som hände, men till dess den släpps kan jag berätta att jag bjöd mina vänner på mårtensmiddag (på mitt eget lilla vis) och drömbakelse. Vi tittade sedan på spökfilmen Crimson Peak för att därefter spela wii. Det blev mycket skratt, fotograferande, filmande och annat knasigt som alltid när vännerna är samlade. Jag tycker väldigt mycket om dem och är glad att allt blev så lyckat. Filmen kommer berätta mer om kvällen. Det dröjer ett tag innan den läggs ut för har inte hunnit redigera alla bitar än.

 

I dag har jag diskat efter gårdagen, samt klippt mig och pluggat inför veckans seminarium med start på onsdag. Klippningen blev bra tycker jag. Fick veta i dag att min personliga frisör har sagt upp sig och tänker börja plugga. Det kändes lite sorgligt faktiskt men självklart ska hon studera om hon nu känner för det. Det är väl mer jag som är nojig då hon har blivit den enda som får röra mitt hår. Nu måste jag släppa den tanken och låta andra göra jobbet. Dagens frisyr gjordes till exempel av den andra frisören som driver stället där jag klipper mig. Hon är jätteduktig och fullbokad nästan jämt varför jag måste vara ute i god tid om jag ska få mitt hår fixat. Ja, förändringar kan vara skrämmande ibland, men det kan också leda till något nytt. Som till helt andra samtal om livet exempelvis. Ser fram emot nästa klippning!


Nu är det seminarium som gäller och jag måste hinna läsa det sista. Men jag kommer emellanåt redigera filmen så den kan komma ut. Förhoppningsvis innan helgen, men vågar inte lova något. Det är bäst att inte göra det. Hoppas ni haft en bra helg och får en bra vecka. Vi hörs!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards