TJ

Alla inlägg under juli 2016

Av tj - 6 juli 2016 21:15

 

Av tj - 6 juli 2016 19:07

Tjenare på er!!

Vilken stad är detta??


   


Av tj - 5 juli 2016 23:00

 

Politiken på Gotland fortsätter med socialdemokraternas dag. Det blev en fortsatt debatt om EU vilket inte är så förvånande. Talen har hittills varit föga inspirerande. Statsministerns tal gav inget nytt utan det blev ett par kloka ord om den svenska modellen, uppfordran om att göra sin plikt och vikten av en enad europeisk union. Det jag saknar nu är konkreta förslag till hur allt ska gå till. Hör såklart inte hemma i talen, men generellt saknas tillvägagångssätten i diskursen vilket är ytterst beklagligt.


I dag ägnade jag debatten ett svalt intresse och promenerade till Teleborg för att besöka Emma. Dessvärre gick jag alldeles för långt och fick vända om. Emma bjöd på fika och vi konverserade relationer, dejting, semesterplaner och spelade slutligen lite wii. Runt middagstid bröt vi upp och jag promenerade hemåt lagom hemma till statsministerns tal. Resten av kvällen såg jag Allsång på Skansen och läste ett par sidor i Steels Star. Vad tycker ni om Sanna Nielsens insats så här långt? Jag håller med mina bekanta om att hon uppträder naturligt och trofast. Känns inte konstlat alls. Det blir säkerligen en härlig allsångssommar.


Strax släcker jag lampan men först kollar jag Facebook och några YouTubeklipp. I morgon väntar en ny dag och då tänkte jag stiga upp extra tidigt för att kunna skriva i lugn och ro. Återstår att se om jag vaknar som jag ska då. God natt!

 

 

Av tj - 4 juli 2016 23:15

Det blev en ganska avslappnad helg hos mormor den här gången. I går åkte vi bland annat till Gräddhyllan för att träffa ett par släktingar. Alla hade vi mycket att berätta och det blev en livlig diskussion om en kommande badrumsrenovering som mormor ska göra. Själv tänkte jag: Nej, nej, nej, jag vill inte ha fler hantverkare hos mig! Men jag satt beskedligt kvar och lyssnade på deras åsikter. Det är ju trots allt inte mitt badrum som ska göras om. Överlag, en mycket trevlig fikastund som jag gärna gör om. Tidigare i helgen var vi även i Tingsryd som går att läsa i lördagens inlägg.

 

I dag har vi äntligen städat upp allt efter hantverkarveckan och jag bekantade mig även med komfortpanelen till fläkten. Det verkar som att ett larm kommer meddela hushållet när filtret ska bytas vilket är väldigt smidigt. Byts inte filtret stoppas aggregatet efter en månad så larmet får icke ignoreras. Det finns också en uppsjö alternativ för temperaturreglering och andra funktioner. Jag gillar därför vår nya fläkt extra mycket!


En annan sak som är aktuell den här veckan är politik i Almedalen. Vi har redan kunnat höra Jan Björklund (Liberalerna) och Annie Lööf (Centerpartiet) tala om krisen i Europa, att vi måste se värdet i att stå enade som en europeisk union och att ungdomar måste komma ut i arbetslivet. Det första jobbet kommer enligt ovanstående partiledare vara lågavlönat, men det är betydligt bättre än ett ekonomiskt bistånd från socialen, vars summa du precis kan klara dig med. På debattscenen har man också diskuterat jämställdhetsfrågor, hur Europa påverkas av Storbritanniens utträde ur EU och mycket annat. Det är en vecka fylld med åtskilliga åsikter och jag älskar att höra (nästan) alltihop. Emellanåt kommer jag självfallet skriva och läsa som vanligt, men då och då kommer jag hålla ett öga på debatten på Gotland.

 

 

Av tj - 3 juli 2016 22:08

Hej på er allesammans!!

Igår så åkte vi till öland under dagen för att hälsa på några på en kamping. Jag kan ju lugnt säga att jag brände mig igen och denna gången på axlarna vilket jag nu vet gör mera ont än armarna.....


Det var isbitar och kalla trasor på axlarna när vi på kvällen såg fotboll och Tyskland slog Italien. '

´Just nu ser jag på fotboll, idag är det Frankrike och Island. Nu står det 4.0 och det känns helt enkelt som att Island absolut inte är lika bra som Frankrike xD

Saknar allt, anfall, ett bra försvar och bollinnehav...

Grattis Frankrike och till Island. Lycka till nästa gång.


Imorgon är det en ny vecka och även för mig som börjar med en ny personalgrupp.. igen xD

Förra veckan var jag ju på dags läger så då var det några från soft center och imorgon börjar jag på den faktiska fritidsgården.


Godkväll, god natt och ha det gött!!

    

Av tj - 2 juli 2016 17:45

 

Medan T avnjuter en minisemester på Öland tillbringar jag min lördag på Börjes i Tingsryd. Framför allt för att tillgodose min mors nöjen, men också för att äta en omtalad smörgås. Jag måste dock säga att jag föredrar deras köttbullemackor före deras räkmackor varför jag också beställde det förstnämnda.


Efter shoppingen i Tingsryd besökte vi Bredaslätts loppmarknad mellan Tingsryd och Urshult, precis som i fjol. Det är en loppis jag verkligen uppskattar som hålls i den gamla byskolan med tillhörande byggnader. Där finns också husvagnar man kan gå in i med välgjord hemslöjd till försäljning för rimliga priser.

 

Bokförsäljningen i huvudbyggnaden hör till min absoluta favorit. Där hittar du allt från gamla barnböcker till den senaste deckaren och uppslagsverk. Jag hade svårt att slita mig därifrån och fick lämna tillbaka ett par böcker för ville inte göra av med alltför mycket pengar. Fem böcker blev det totalt och på Börjes köpte jag två par muggar jag inte kunde motstå. Troligtvis passar de till handdukarna jag inhandlade i Ljungby för ett par månader sedan. Slutet gott, allting gott … i alla fall just nu!

 

 

Av tj - 1 juli 2016 23:31

 

 

Hantverkarna dök upp till slut! Jag måste säga att jag är nöjd med deras utförda arbete och är så tacksam att de hann med vår lägenhet innan veckoslutet. Den här veckan har varit ett helvete med ett liv bland lådor och oviss förberedelse inför vad som komma skall. I går natt lyckades jag knappt somna i och med vetskapen att hantverkarna skulle anlända ett par timmar senare. Så här i efterhand minns jag inte mycket av natten men jag sov oroligt och vaknade från och till. Lyckligtvis somnade jag om och gick inte upp förrän klockan sju.


Jag åt en stadig frukost, klädde mig och ordnade med det sista inför hantverkarnas arbetsdag. Matsäck och lektyr hade jag gjort i ordning dagen innan så det var bara på med ytterkläder och ut. För ett ögonblick övervägde jag att filma den här dagen, men det blev inte av. Jag var inte heller klädd som jag hade velat för att filmen skulle bli en succé. Det blev en lång promenad för min del, först i skogen via Trestugsrundan till Hovsgöl genom Hagavik, vidare till Evedal och så hem igen. På många sätt var det komiskt för jag kände mig som en luffare. Matsäcken åt jag vid Fyllerydstugan.

 

Sandsbrovikens brygga (innan Hagavik)

Medan jag promenerade och flydde kaoset ringde jag spontant upp Malin för att höra om hon ville ses. Det ville hon gärna så efter att ha suttit en timme på biblioteket sökte jag upp hennes bostad. Vi hann gå igenom våra sommarplaner, diskutera för- & nackdelar med att vara öppen inför främlingar och visa nya sidor av oss själva. Varje gång vi ses lär vi oss något nytt och den här gången torde vi sannolikt reflektera en del över vad som egentligen sades.


Lagom till middagen var jag åter hemma och beskådade glad vår nya lägenhet. Dessvärre väntade efterarbete i form av städning och skurning. Jag tog på mig skurningen medan mamma dammsög. Strax innan åtta, alltså tolv timmar efter att jag lämnade lägenheten sjönk jag utmattad ner i soffan och betraktade det utförda arbetet. Jag hade kunnat somna redan där och då för jag kände mig helt färdig efter en vecka med ångestkänslor.

   

Det går inte riktigt beskriva vilken kontakt jag haft med mitt känsloregister en vecka som denna. Jag har känt mig stressad och instängd vilket resulterat i lindrig panikångest. Både gårdagen och nuvarande dag har jag inte velat vistas i lägenheten. Det handlar inte om rädsla gällande hantverkare, utan jag orkar helt enkelt inte se och leva bland en massa lådor. Ärligt talat tror jag inte heller hantverkarna velat ha mig övervakande vid sin sida. Även om dagen var krävande känns det superskönt att fläkt och luftdon nu är utbytta. Nu kan vi gå vidare med ordentlig ventilation.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards