TJ

Alla inlägg under april 2016

Av tj - 14 april 2016 23:45

 

Precis blivit klar med litteraturanalysen om de narcissistiska ungdomarna. Det vill säga ungdomar som är osäkra angående sin identitet, men som framför allt söker självbekräftelse. Det var ett ganska stimulerande arbete att ägna sig åt. Framför allt att få ta del av professor Thomas Ziehes ungdomskulturforskning. Ni vet kanske inte vem det är och jag ska inte tråka ut er i onödan, men han är en grym professor i sociologi och pedagogik. Redan ett stort fan!


I morgon ska det skrivas en ny litteraturanalys om ett helt annat ämne. God natt!

 

 

Av tj - 14 april 2016 21:45

Tjenare på er allesammans!!

Imorgon kör vi bio-visning med "The Martian" Imorgon ´som ansvarig så är det klart att uppgiften blir,, kom och ställ iordning allt då det är skitstökigt!   


Hahaha jaja, ja visst om det ska bli någon filmvisning så måste det ju se bra ut. Jag har faktiskt fått iordning ID som kan öka på professionaliteten, här kommer den å så får ni ha en bra kväll allesammans!



   

Av tj - 13 april 2016 23:15

Sista fysiska dagen i Lund har framskridit och avslutades med redovisningar. Det känns väldigt konstigt att kursen nästan är slut när man börjar bli varm i kläderna beträffande att pendla till Lund. Trevliga och intelligenta medie- & kommunikationsvetare fick jag dessutom möjlighet att träffa och utbyta en del erfarenhet med. Alla började debattera på slutet, ett resultat av kursens alla moment antagligen och en del påläsningar. Nu är det bara hemtentamen kvar!

   

Efter redovisningen mötte jag upp Madde för att fotografera. Hon ville framför allt ha hjälp med sin profilbild så jag fick agera fotograf, men även modell då hon ville hitta snygga poser och bakgrundsmotiv. Känner att jag också behöver en ny profilbild då jag ser lite drogad ut på den nuvarande, men orkar inte ägna mig åt det just nu. Jag vill ju ta en optimal profilbild med lämpliga kläder, bakgrundsmotiv och särskild posering, men det blir aldrig att jag gör det. Nåväl, en del bilder som Madde tog på mig såg riktigt bra ut, men är värdelösa i den meningen att jag hade vinterjacka och vädret var inte det bästa. Vi tog några bilder utan jacka, fast det blev inte långvarigt för det var svinkallt i Skåne i dag.

   

För att fira den lyckade fotograferingen (eller helt enkelt värma oss) promenerade vi till Espresso House invid stationen. Tog då av bekvämlighet en kaffe latte vilket jag druckit innan och känner att jag klarar av. Förvisso är jag en inbiten kaffedrickare som helst inte dricker blandade och skummade mixer av kaffe och Gud vet vad! Men jag kände inte för rent kaffe utan ville ha en latte och det fick jag så gärna. Medan Madde endast föredrog varm dryck ville jag ha komplement, men på grund av ekonomisk besparing (snålhet) beställde jag bara en liten kladdkaka. Hade jag velat göra av med pengar hade jag utan tvekan tagit en smörgås också.


Mätt och varm i kroppen klev jag på tåget till Växjö. Madde följde också med en station. Resten av resan satt jag försjunken i ungdomsromanen Fifteen Love som förde mig tillbaka till högstadiet och det som jag gärna inte reflekterar över i dagsläget. Stundom jobbig läsning, men ändå fascinerande hur dessa ungdomar fungerar och tänker kring sig själva. I morgon ska jag skriva ett PM om veckans ungdomsromaner till litteraturvetenskapen.


Nu sova! Hej!

 

 

Av tj - 13 april 2016 20:23

Hej på er allesammans!!

En dag i skogen är väl ett bra sätt att samanfatta dagen med.

Idag var uppdraget, utforskning och nyfikenhet. Det var mycket klättring bland alla stenar och gud vet allt vi gjorde. Sen till slutet fick vi lite regn men jag tror jag var den ända som tyckte det var mysigt med regn just då hahaha!


Imorgon är det torsdag och då får vi väl se vad som väntar runt hörnet då.

Nu till kvällen har jag fått lite mat och sprungit omkring som en dåre och städat inför en kompis som skulle komma, hum men sedan blev det tyvärr inte så, inte alltid det blir som man planerar då man jobbar långa dagar. Det är alltid tråkigt men lägenheten blev fin i alla fall, hahahha!!


Börjat på filmen jag pratade om igår, det blir tema, små stunder man känner igen sig på så ha det gött så hörs vi!


   

Av tj - 12 april 2016 20:51





Hej på er och godkväll!

Jag ser och är medveten om att både J och jag skriver sent på kvällarna och då har såklart ni som läser bloggen på dagen missat inläggen.


Det är så att när vi båda har mycket att göra så är det svårt att hinna med bloggen vissa dagar.

Jag jobbar oftast till halv 5. Men sen tyckar man ju att jag ska hinna med bloggen, ja absoult och det ska jag bli bättre på !  

Idag har vi haft det så bra så med sol och sköna temperaturer. Barnen säger hela tiden att sommaren har kommit. Det tror jag inte riktigt stämmer ännu. Men skönt med bättre väder.

Ska göra någon liten film imorgon, kanske en ny nyhetsfilm!  


Ha en bra kväll så hörs vi!


   





Av tj - 11 april 2016 22:30

Seminariet blev den bästa debatten hittills där hela klassen valde att delta. Det var roligt och vi diskuterade bland annat Facebooks ideologi, omedveten respektive medveten kommunikation och deltagarkultur. Efteråt pratade jag igenom onsdagens redovisning med min gruppkamrat, en kommunikationsvetare från Tyskland som läser extra här i Sverige. Det verkar som vi har koll på läget även om hon tycker det är jobbigt med språket. Emellertid pratar hon underbar och förståelig svenska. Svenska med tysk brytning är nog det finaste man kan lyssna på, som ljuv musik ungefär. Det farligaste är att man blir djupt påverkad och vill gärna bryta själv. Nåja, nu ska vi inte skena i väg här!


När allt var klirrat inför onsdagens redovisning skyndade jag mig till stationen för att hinna med tåget. Men tågtrafiken var försenad på grund av obehöriga i spåret så det tog en timme extra innan jag befann mig i Växjö igen. Fullkomligt dödstrött slog jag mig ner framför presentationerna av årets bönder, följt av Biggest Loser. Men jag fick knappt någon behållning av programmen för slumrade till ett antal gånger.


Nu kallar sängen på mig! Ha det!

Av tj - 10 april 2016 23:15

 

Dagen har varit bättre beträffande magen, men ett telefonsamtal som tillkännagav ett dödsfall skakande om sinnesnärvaron totalt. Då blev det genast lite dålig stämning här hemma och jag fick leta fram ett par bra låtar i musikarkivet att lyssna på under tiden jag skrev litteraturanalys. Trots min situation och allt arbete som måste göras erbjöd jag mig att åka till Skåne för att stötta, men det behövdes inte. Emellertid lyssnade jag igenom ett par låtar och hade en tyst minut senare under eftermiddagen. För mig är det viktigt att hedra de döda varför jag alltid tänder ljus och håller tysta minuter speciellt under Allhelgonahelgen, men jag gör det även vid deras födelsedagar (då de skulle fyllt) ibland.


Nu lider helgen mot sitt slut och det är dags att gå vidare vare sig vi vill det eller inte. Årets kanske roligaste och viktigaste dag har redan passerat och ytterligare en länk till det förflutna bröts i förmiddags. Det är väldigt tråkigt, men det finns inget mer att göra just nu. I fiktionens värld hade min karaktär inte fått missa ett sådant här tillfälle. Dödsfallet hade antagligen varit överdramatiserat, men jag hade ändrat en del relationella aspekter kring situationen.


Det spelar ingen roll just nu för verkligheten är som den är. Nu blir det att ta en dag i taget och inte tveka att debattera under morgondagens seminarium.

 

 

Av tj - 9 april 2016 22:30

 

Ibland blir livet inte som man tänkt sig. Den förmodligen roligaste dagen på hela året har jag nu gått miste om och i stället tvingats krama toalettstolen. Jag hörde mig för hos T och han beklagar verkligen detta tillfälliga elände. Det var ju inte så länge sedan han hade hemska magplågor.


Någon mässa i Hovmantorp blev det inte för min del och just nu sörjer jag det djupt. Den här dagen började inte alls bra och har väl egentligen inte ändrats till varken det bättre eller sämre. På ett konstigt sätt känns det som om jag rör mig i slowmotion för dagen har ovanligt lång, men jag har å andra sidan inte gjort så mycket vilket säkert förklarar en del. Mestadels läst och filosoferat.


I morgon måste jag börja skriva ner idéer till redovisningen på onsdag som vi ska ta upp på måndag. För hur det nu än är kan jag inte vara magsjuk längre. På måndag måste jag vara frisk och därmed punkt. Jag kan fortfarande inte förstå varför det här skulle hända mig just nu. Är det en sen reaktion på det mögliga brödet? Knappast! Det verkar ytterst långsökt om ni frågar mig. Ändå försöker jag komma på vad som orsakade det här. Nåväl, nu vilar jag en stund till och så hoppas vi på det bästa.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards