TJ

Alla inlägg under mars 2016

Av tj - 19 mars 2016 20:53

Tjenare allesammans!

´Hur har er helg varit än så länge? Min har varit bra, idag har vi haft styrelsemöte på UNF och det känns som att vi i styrelsen kommer att göra mycket bra saker. Man kan ju alltid hoppas på det och det känns som att vi alla har samma vilja för föränding.


Igår var det ju personalfest och därför visar jag denna goda glass-bild som en liten ret-bild!

Det skulle vara kul om ni kommenterade in till oss saker ni skulle vilja att vi skrev om. Det skulle ju kunna vara att ni vill ha Dagens recept tillbaka, det som J gjorde innan, eller att vi ska skriva mera om musik eller jag vet inte vad.


Ge gärna tips!. och ge gärna feedback över vår nya design   Vi blir också glada när folk säger, bra blogg eller snygg ny design, vi behöver också uppskattning, haha!


   

Av tj - 18 mars 2016 22:49

 

I dag har mamma haft påskmiddag för våra kära vänner och avslutningsvis överlämnade påskharen varsitt påskägg till dem. Det ingick även ett brev som togs emot med glädje. Jag vill därför publicera brevet!


Jag har fått den äran att överräcka varsitt påskägg till er. Min historia är tämligen ung och i Skandinavien har jag egentligen blivit ersatt av andra figurer. Som ni säkert vet immigrerade jag till Sverige i slutet av 1800-talet tillsammans med mina tyska familjer.

Vi höll innan vi kom hit till i områdena Pfalz och Elsass, men jag kom även att besöka andra tyska områden. På den tiden då jag var en ung hare fick jag många spännande uppdrag och blev ett slags springbud där jag främst uppfostrade de tyska barnen genom råd och förmedlade budskap av olika slag.

Strax efter 1850 ville dock leksaks- och godisindustrin att jag skulle dela ut gåvor. Mitt uppdrag blev härvid en kommersiell företeelse och konstnärer bad även om att få avbilda mig på vykort. Jag betvivlar att ni missat dessa kort eftersom de numera betraktas som traditionella påskkort.

Trots att de svenska barnen inte ville erkänna mig som sin påsksymbol fortsatte jag överräcka påskens fröjder till mina tyska familjer. Svenska konstnärer föredrog dessutom att avbilda någon annan i stället för mig på sina påskkort.

För att rädda situationen tog jag del av den svenska landsbygdens seder och bruk. Det gick snart upp för mig att det i Sverige var förbjudet att äta ägg under fastan. När sedan fastan var över levde svenskarna i överflöd på ägg. Här såg jag min chans och dekorerade ett par ägg och började min utdelning. I ett fåtal hem togs jag emot med öppna armar och i andra fick jag vara mer kreativ som att arrangera äggjakter. Fenomenet att gömma ägg blev än mer populärt och i dag ett av mina främsta uppdrag även om jag gärna överlämnar mina ägg personligen.

Både jag och mina ägg symboliserar överflöd och fruktbarsamhet. Många förknippar min legendariska fortplantningsförmåga med de vårliga fruktsamhetsritualer där ni firar livets återkomst efter den långa vintern. Det får ni gärna göra, men ryktet om att jag lägger ägg är inte sant. Äggen symboliserar återfödelse, men det är inte jag som lägger dem som en del tror. Jag hoppas ni får en underbar påsk och njuter av påskens fröjder. Mitt råd är att ni inte börjar äta förrän tidigast under drymmelonsdagen.

 

Med vänliga hälsningar

Påskharen

 

 

Av tj - 18 mars 2016 18:45

 

Det hör inte till vanligheterna längre att jag bloggar om kändisar och olika musiksläpp, men just i dag vill jag uppmärksamma Eric Saades nya låt Colors. Saade är en artist jag följt sedan Melodifestivalen 2010. Att han dessförinnan var med i bandet What’s Up var inget jag tog någon notis om. Under de här sex åren har Saade producerat många bra poplåtar och det senare är mycket bättre än det tidigare. Det har sin naturliga förklaring eftersom Saade debuterade i unga år och skrev tillsammans med andra låtskrivare. Från och med uppbrottet med Molly Sandén och albumet Forgive Me producerar Saade (enligt mig) bra musik. Han såg tidigare sig själv som The King of Pop. Succén med Manboy, Popular och senare Hearts In The Air har gjort honom etablerad och ses som vår dagsaktuella popartist under 2010-talet. Den senaste tiden kände Saade dock att han inte uppnådde de förväntningar som musikbranschen hade på honom. För att göra popkungens historia kort valde denne att skrota sitt kommande album och börja om på ruta ett.

Nu ska vi i stället få möta den riktiga Eric Saade som producerar musik han själv lyssnar på och som härrör från 90-talet. Första gången jag lyssnade på Colors blev jag rejält omskakad. Saade sjunger inte bara djupare, han öppnar också upp sig och inbjuder oss till hans privata sfär. Jag säger bara hatten av och kan ärligt säga att jag längtat efter den här låten. I jämförelse med hans tidigare repertoar så berör Colors mig mer emotionellt. De andra låtarna skrapar bara på ytan. Naturligtvis finner jag å andra sidan guldkorn i hans musikarkiv och redovisar det nedan. Men i och med singeln Colors har Saades utveckling blivit än mer intressant att följa.


Colors (2016)

Girl From Sweden (2015)

Du är aldrig ensam (2014)

Till I Break (2013)

Forgive Me (2013)

Marching (In The Name Of Love) (2013)

Cover Girl Part I (2013)

Without You I’m Nothing (2011)

Rocket Science (2011)

Echo (2011)

Timeless (2011)

I’ll Be Alright (2010)


Notera att jag här utmärker andra låtar än de som varit betydelsefulla för hans karriär, exempelvis de bidrag han tävlat i Melodifestivalen med etc. Dessa låtar är numera bara tjatiga och berör mig inte längre. De andra är däremot producerade i andra sammanhang och innehåller värdefulla toner. Lyssna gärna själv och följ Saades utveckling.

 

 

Av tj - 18 mars 2016 15:05

Tjenare på er!
Grattis bloggen till ditt nya utseende. Vi har sattsat på lite ljusare färger samt en mera anpassad huvudbild för våren och sommaren!

Vi har ju haft en rymd/universum-tema, skulle man kunna kalla det. Men nu som sagt så ändrar vi på detta. Om jag får säga det själv så var inte (Bloggen under arbete)-bilden heller så dålig vi börjar bli bra på det vi gör, eller hur!


Ja idag är det äntligen fredag så det innebär fredagsspecialen!
Ska väl ändra den också då temat inte längre stämmer, dock är det synd då musiken och allt annat är bra på den,, men det kanske jag sitter med imorgon eller på söndag!


Även MVH/T ska ju ändras hahahaha !


Ha det gött så hörs vi sen.

 

Av tj - 17 mars 2016 23:45

Puh! Analysdelen tog mycket längre tid än jag trodde. Det visade sig att vi skulle läsa ytterligare en bok för att få våra rättigheter att analysera barnlitteratur. Nu när allt verkligen är läst och fixat så börjar det jobbiga, men också roliga och kreativa arbetet redan i morgon. Då ska bloggen också få ett nytt utseende och kanske till och med nytt innehåll. Nja, det sista kanske är att lova för mycket.

 

Från min sida blir det i alla fall detsamma med tanke på intensivkursen i april. Men T kanske kommer på några nya roliga aktiviteter som vi hittills inte hittat på. Hur som helst tror jag ni kommer gilla det nya utseendet. Vi har valt att tona ned oss lite grann inför nästa säsong. Det innebär inte att vi kommer blogga mindre, utan mer att vi inte kör på påtagliga färger. Nedtoningen kan nämligen vara ett sätt att ge mer fokus åt innehållet än själva utsmyckningen. Hur det blir vet vi först i morgon.


Nu måste jag lägga mig så jag kommer upp i tid. Analysen måste bli klar … God natt!

 

 

Av tj - 17 mars 2016 07:29

Tjenare på er!
Ska man säga som det brukar stå på arbetsplatser kanske ^^ ursäkta för röran under arbetet med design haha!
Ni har säkert märkt flera olika designer under det närmaste föregående dagarna.
Spännande med vilken det är.

Nu nu är jag iallafall påväg till jobbet, lite kyligt är det ännu på tidig förmiddag men det är ändå varmare och det blir det för varje vecka som går:)

Ha en go dag så hörs vi nog lite senare:)

/T out

Av tj - 15 mars 2016 22:07


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards