TJ

Alla inlägg under februari 2016

Av tj - 18 februari 2016 09:30

 

Dags för lite pluggande! Gårdagens föreläsning var nog en av de intressantaste jag haft på universitetet. Efter lite kompletterande läsning begav jag mig till Grand Samarkand för att inhandla lite smått och gott, däribland batterier. Det blev ingen långvarig shoppingrunda, utan köpte bara det väsentligaste utöver batterierna.

 

Under eftermiddagen umgicks jag och mamma med våra gemensamma vänner och på kvällen såg vi reportaget om Thomas i Uppdrag granskning (han som blev bortglömd av hemtjänsten). Jag tycker gårdagens program uppvisar en skrämmande bild av hemtjänsten. Vad är det vi betalar skatt för egentligen? Hur mycket är människan värd om man får ligga på golvet i över 30 timmar innan hjälp är på väg. Det är helt ofattbart!

 

 

Av tj - 16 februari 2016 23:30

 

Den nya veckan har börjat jättebra med inspelade föreläsningar och kommentarer från övriga kursdeltagare. Veckans moment är barnlitteraturens historiska utveckling. Ni kan tro att jag lever som fisken i vattnet just nu. Bara i dag har jag lärt mig massor om barnet och vuxnas syn på barndom. Det är ganska fascinerande hur vi betraktat barnet som en blivande vuxen och en tabularasa (ett tomt blad), en individ som ska fyllas med innehåll och fostras till att foga sig i de civila spelreglerna, till att nu låta barn vara barn som självständiga och handlingskraftiga individer som har egna tankar och idéer. Det och mycket mer läser jag just nu.


Jag kollade även upp huruvida T mådde efter jag fått kännedom om hans feber. Det kan ju möjligen vara något virus som kommit med från Växjö på resan, men det är väl egentligen bara lösa spekulationer. Nja, i stället är det nog något som går i Kallinge vill jag påstå. T kom emellertid med glada besked om att han nu mår mycket bättre, vilket han även själv berättar i nedanstående inlägg.

 

Feber och förkylningar är vanligt förekommande bland vuxna vid den här årstiden. Det märktes klart och tydligt vid Växjö kommuns debatt om försäljning av hyresrätter i dag som sändes i lokalradio. Många snörvlade medan de tryckte ner varandra. Bäst av alla var nog ändå en vänsterpartist som var både ironisk och sarkastisk, och som menade att de blågröna inte berättat om sina planer i sitt valprogram trots att de hänvisar dit när medborgarna ställer frågor. Jag tycker det var ett härligt inslag och instämmer med många röda företrädare.


Det är ytterst beklagligt att sälja hyresrätter för att klara av att bygga fler bostäder. Borde inte styret tänka på ett helt annat sätt? Förstå att en del familjer inte har råd att själva äga sina fastigheter, och vad värre är: De bostäder som de senaste åren byggts är så dyra i hyra att folk (framför allt ungdomar som drömmer om sin första lägenhet) inte har råd att bo där. Dessutom läser man i tidningen att byggmaterialet till en del fastigheter är lättantändliga jämfört med äldre fastigheter, varför jag numera betraktar bostadsmarknaden som en sörja. Att sälja så många hyresrätter tycker jag är ett väldigt dåligt beslut. Det innebär att Växjö går åt helt fel riktning enligt mig. Hittills är försäljningen pausad av oppositionen i kommunstyrelsen. Frågan är hur länge!

 

 

Av tj - 16 februari 2016 20:42

Tjenixen på er allesammans!
Bättre är det med mig idag i alla fall så imorgon blir det jobbet igen.

Måste lätta en sak, har sedan jag flyttade hit säkert haft internet mindre än vad jag har haft internet.
Nu efter Windows 2010 så pratar inte datorn och nätet med varandra så ett usb skaffade vi, ett sånt som hittar trådlöst internet . . . Jo tjenare . . För Windows xp . . Som är 199 år gammalt så varför säljer de ens dem . .

Så det är därför jag inte skriver så mycket. . .
Det suger . . .

Aja ha en bra kväll allesammans!

/T out!

Av tj - 15 februari 2016 17:29

Hej på er allesammans.
Idag tillbringar jag dagen med att vila. Sjuk med feber och dålig hals.

Vi får hoppas på att det går över snart.
Jag som har musikvecka denna veckan på jobbet och så går jag och blir dålig!

I vilket fall som helst så hoppas jag att ni har en bra dag och att ni läst om J's resa ner till mig. Vi hade det jätteroligt med wii och ett oväntat äventyr som tog oss till karlskrona.

Ha det gött!

/T out!

Av tj - 14 februari 2016 21:30

Resan till Kallinge gick jättebra den här gången. Egentligen hade jag väl inte väntat mig något annat. Att en sådan olycka skulle inträffa två gånger är nog ganska osannolikt. Ändå satt jag och kunde inget annat göra än titta ut genom fönstret på bygden och samhällena vi körde igenom. Det gjorde att jag började uppskatta Torsjön medan vi passerade Ingelstad. Just det området är väldigt vackert tycker jag. Något självförtroende till läsning på bussen kommer det nog ta tid innan jag får tillbaka. Men ju mer jag åker desto bättre blir det. Särskilt nervös blev jag efter bussbytet i Tingsryd då jag fick hoppa på en dubbeldäckare igen. Den här helgen har det ju dessutom snöat och frusit på så det var inte så konstigt att jag kände mig obekväm. Men det gick bra! Jag kom fram till slut…

     

T mötte mig vid torget och tillsammans gick vi och handlade ägg till frukosten. Hos T dukade vi sedan upp en brakfrukost bestående av ägg, fil, rostat bröd och jag vet inte allt. Det kändes oerhört lyxigt måste jag säga och T menade att vi båda var väl värda detta. Under tiden vi avnjöt frukosten berättade T om sitt nya liv i Kallinge, vilka personligheter han träffat, vilka ställen han brukar besöka och hur det går på hans jobb i Ronneby.

 

Efter frukosten tog vi bussen till Ronneby för att kolla upp en discolampa som T gärna ville ha. I lampaffären sa expediten emellertid att de inte hade någon typ av discolampa, utan vi hänvisades vidare till stormarknaden Lyckeby utanför Karlskrona. För att komma dit tvangs vi ta tåget till Karlskrona och sedan en stadsbuss till Lyckeby. Jag kan så här i efterhand tycka det var mycket resande för en lampa. Det hade varit mycket roligare om vi tillbringat lite mer tid i Karlskrona. Utflykten i sin helhet tog tre timmar och åtminstone hälften av den tiden var bara restid. Men vi lovade varandra att göra om resan och tillbringa längre tid i Karlskrona nästa gång. Det lilla jag fick se av hamnstaden gjorde mig jätteglad. Jag föreställde mig hur Karlskrona såg ut för hundra år sedan när en av mina släktingar tog värvning i flottan där. Undrar om han tyckte om plasten lika mycket som jag…

   

Efter äventyret i Karlskrona och Ronneby åkte vi hem för att laga middag. T började med att koka upp vattnet till spaghettin och gick sedan i väg för att ringa sin bror för att reda ut en del nätverksproblem till datorn. Samtalet drog ut på tiden, vilket gjorde att jag lagade maten i stället. Efter maten experimenterade vi med discobelysningen och lyssnade på mellobidragen. Det var enormt effektfullt för att bara vara en lampa. Nu hade vi allt vi behövde för en lyckad kväll.

 

Den fortsatta kvällen framskred utan problem. Vi spelade datorspel, kollade på Melodifestivalen och första halvtimmen av gaygalan och spelade wii. Klockan ett släckte vi ner lägenheten och jag kröp ner i bäddsoffan och somnade med detsamma. Åtta timmar senare vaknade jag och började diska upp efter gårdagens fest. T vaknade antagligen av det och gick sömndrucken upp. Men tillsammans åt vi en lika stadig frukost som dagen innan och då piggnade han till.

 

Räven är min inflyttningspresent till T

 

Därefter fortsatte vi att spela wii tills hans mor och en av hans bröder ringde på dörren. De kom med en gryta mat. Under tiden den värmdes till på spisen spelade vi alla wii. Därefter åt vi och spelade kort innan det var dags att åka hem. Jag fick också följa med och det bidrog till att jag har hunnit fixa med en del papper innan Farmen började. Det har varit jätteroligt att vara hos T den här helgen. Framför allt är jag glad att jag klarade resan och att vi trots den knappa tiden hann uträtta så mycket som vi ändå gjorde.


Nu sätter jag punkt för den här helgen och hoppas ni haft en lika underbar helg som vi. I dag är det ju Alla hjärtans dag dessutom så hoppas verkligen ingen av er behövt sitta själv. Vi hörs!

 



Av tj - 13 februari 2016 21:45

 

Efter en spännande deltävling med många favoriter röstades slutligen David Lindgren och Wiktoria Johansson fram till final. Vad Wiktoria anbelangar meddelar Nils Dahlman att han blev oerhört chockad över resultatet. Han menar likt J att platsen var reserverad till Isa Tengblad. Men kvällens tävling påvisar huruvida de olika röstningarna kan förändra odds och vadslagningar.

 

Både TJ och Dahlman gläds med David Lindgren som gick direkt till final med sitt avancerade och påkostade nummer till bidraget We Are Your Tomorrow. Lindgren har kämpat tappert genom Melodifestivalens historia och går i varje bidrag in med inställningen att få gå hem med sångfågeln i händerna. Årets bidrag ser ut att kunna bli en stor hit, inte bara inrikes utan ävenledes underhålla andra européer. Frågar ni T skulle han basunera ut vinnaren redan nu, utan att ens veta vilka dyrgripar som väntar i Norrköping och Gävle.

 

Kvällens skräll torde vara debutanten från Brämhult som charmade oss med sin färgglada dräkt och sin melodi som var speciellt skriven till hennes mor. Wiktoria Johansson kan enligt Dahlman vara ett nytt stjärnskott som inte enbart lyssnar till artistens egna förhoppningar, utan likaledes tittar på huruvida hon tar för sig på scenen. För att kunna bli en representant för Sverige måste artisten kunna ta över en arena med hela sitt väsen.

 

Någon som nästintill klarade detta höga krav var den forna idoldeltagaren Molly Pettersson Hammar med sitt något enformiga, men klubbvänliga bidrag Hunger som tog sig till andra chansen. J påstår att hon kan bli vår nästa stjärna och Dahlman är villig att hålla med om det, då hon sjunger med stor passion och har en kraftig röst som når ut till alla hem. Han påpekar dock att såväl genre som sångröst kan även innebära att några inte gillar det. De kan bli illa berörda menar Dahlman vilket å andra sidan påvisar att ingen lämnas oberörd.

 

Isa Tengblad gör Pettersson Hammar sällskap i Halmstad. Hennes omdöme är nästan densamma som Mollys frånsett att Dahlman ser ESC potential i Isas bidrag I Will Wait. Att hon dessutom framförde låten med effektfulla skuggor imponerar på både juryn och Dahlman. Medan T gärna ser en manlig representant föredrar Dahlman och J en kvinnlig. De resonerar att Isa och således även Molly har det som en del artister måste jobba i flera år för att få. Nämligen Det! Det som gör att man vet att det hela känns rätt.


Beträffande finlandssvensken Krista Siegfrids som slutar på femte plats vill Dahlman buga och tacka för hennes medverkan. Enligt honom var hennes medverkan i tävlingen en flirt med Finland och ett sätt att mäta huruvida populärt ett sådant bidrag blir. Kvällens röstresultat uppvisar att Krista har stora chanser i Sverige och att flera nordiska artister kan ställa upp igen.

 

 

Av tj - 13 februari 2016 18:15

 

Då har vi dragit vidare mot staden där folket verkligen vet hur man ska festa och som likaledes tar tävlingen på stort allvar, nämligen Malmö. Gina Dirawi får under kvällen hjälp av schlagerdrottningen Charlotte Perrelli som vunnit tävlingen två gånger (1999 & 2008). Med bidraget Tusen och en natt [Take Me To Your Heaven] (1999) vann hon även ESC. Perrelli kommer under kvällen att ha ett artistiskt uppdrag efter diskussioner med SVT.

 

I kväll har juryn röstat fram David Lindgren som solklar favorit. Lindgren satsar i år extra mycket på vinst med sitt dyra och avancerade nummer. Hans debut 2012 med bidraget Shout It Out togs emot med öppna armar och slutade på en välförtjänt fjärdeplats i finalen. Året därpå gick det sämre och blev en personlig förlust för Lindgren i och med bidraget Skyline slutade på åttonde plats. En besviken David lämnade arenan den dagen. Hoppas det går bättre för honom i kväll.

 

Jämfört med förra helgens poängsättning har dagens startfält fått betydligt fler poäng. Efter Lindgren ser vi till exempel den sockersöta Isa Tengblad som debuterade med en närliggande sommarplåga i fjol (Don’t Stop). Framgången under 2015 har inneburit en helt ny stil till 2016, där såväl kläder, hårfärg som musikalisk genre ändrats. Numret är ytterst effektfullt med skuggor.

 

I botten hittar vi trion Patrik Isaksson, Tommy Nilsson & Uno Svenningson som försöker gestalta ett kärleksdrama. Hur det går återstår att se, men juryn är måttligt imponerad. Männen har tidigare medverkat i tävlingens historia och Nilsson vann till och med 1989 med bidraget En dag.

       

I övrigt är Molly Pettersson Hammar tillbaka med den enformiga, men klubbvänliga låten Hunger, finlandssvensken Krista Siegfrids som tävlade för Finland i ESC 2013 låter oss dansa till bidraget Faller, och debutanterna Victor Jr. Morsing och Wiktoria Johansson kommer säkerligen ta oss med storm. Kvällens startfält är betydligt starkare än Göteborgs. Nu är det upp till oss och svenska folket att avgöra vilka som går vidare.

 

 

Av tj - 12 februari 2016 23:00

 

Dagen började relativt lugnt med frukost, följt av ett bad innan jag gick igenom viktiga papper. När dessa var iordninggjorda promenerade jag i väg till frisörsalongen Självfallet för att bli av med lite hår. Tanken var att jag skulle ordna med vårfrisyren i dag eftersom det börjar bli milt igen. Sorgligt nog möttes jag av snöpuder på hustaken när jag klev upp, varför jag redogjorde med min frisör om att frångå ordinarie längd. Håret är därför aningen längre än det brukar vara efter en vanlig klippning. Nästa klippning sker i maj och då lär det bli kortare om det ska hinna växa ut under sommaren.

 

I eftermiddags gjorde jag ett biobesök och såg den efterlängtade filmatiseringen av En man som heter Ove av Fredrik Backman. Jag har sett fram emot den i evigheters tid nu känns det som, men när den väl kom hade jag aldrig tid att se den förrän i dag. Filmen kan jag varmt rekommendera och håller med de andra biobesökarna i deras eufori vid utmarschen från salongen där vi framhöll att filmen hade allt en film ska ha. För första gången har regissören Hannes Holm lyckats filmatisera hela bokens händelser. Det är bara ett fåtal småsaker som fattas, och dessa är ju inte ”viktiga” för att berättelsen ska framgå.


Tillfreds med biobesöket tog jag bussen hem och började packa inför morgondagens färd till Kallinge. Det börjar bli mindre nervöst att åka buss ju mer jag åker. I stadstrafiken har vi ju inga säkerhetsbälten heller, varför det är logiskt att vara lite på sin vakt. Jag försöker emellertid slappna av och tänka positiva tankar. Efter filmen kunde jag inget annat göra än tänka på Ove och hela hans levnadskaraktär så det löste sig.

 

Innan jag släcker lampan tänker jag läsa ett par sidor i Christopher Hills märkliga roman I skorpionens tecken. Jag är helt fascinerad över vilken bok jag har kommit över. Hittade den av en slump i magasinet på stadsbiblioteket för några veckor sedan. Kan förklara mer en annan dag. Eftersom jag ska upp tidigt i morgon får jag inte läsa alltför länge.


God natt!


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards