TJ

Alla inlägg under februari 2016

Av tj - 24 februari 2016 23:45

 

Trots att jag hade planerat att skriva mycket tidigare blev det aldrig av. Saker kommer helt enkelt alltid emellan. I dag har jag t ex ägnat förmiddagen åt än mer städ, följt av läsning om borgarbarnens barndom i romantikens idealiserande värld. I morgon tänker jag läsa om allmogebarnen, d v s majoriteten av Europas barn som inte växte upp och levde i överflöd vid den här tiden. Anne Banér talar också varmt om bilderboken i det här kapitlet och har på ett korrekt sätt beskrivit barnlitteraturens utveckling. Jag planerar att vidareutveckla hennes tankar i min historieuppgift. Kurslitteraturen har jag redan betat av för veckan och valt ut en del tänkbara referenser.


När Banérs bok är utläst är det dags att börja formge en text kring det lästa. Det är skaparprocessen som är roligast, samtidigt som den kräver mycket filosoferande. När jag väl sedan ska skriva ner sakerna kan det dröja länge innan det blir riktigt bra, men allteftersom bokstäverna trycks ner på tangentbordet formges slutligen en mer eller mindre genomtänkt text. Att författa en text omfattande två sidor om barnlitteraturens historiska utveckling är verkligen en utmaning. Men jag är övertygad om att med rätt valda ord ska jag nog klara av det.

 

Många kanske tror att jag köade in till bokrean i dag, men då måste dessvärre göra er besvikna. Jag har nämligen kommit fram till att jag har massvis med böcker som hittills inte blivit lästa och som bara väntar på att bli det. Sedan har jag (visserligen bara som hastigast) slängt ett öga på utbudet och konstaterat att de inte lyckats charma mig i år med något kanonerbjudande. Vill jag läsa måste jag beta av de böcker som finns hemma först eller lånar jag på biblioteket. Det sistnämnda börjar jag göra mer regelbundet och inser verkligen fördelarna med det. Skulle jag mot förmodan läsa en bra lånebok får jag väl köpa den i efterhand (eller låna den igen). Nåväl, de som såg fram emot lite uppdatering om bokrean kan nu börja söka sig till andra bloggar om ämnet. Om ni för den sakens skull vill diskutera litteratur är ni ändock välkomna att höra av er.


Hoppas ni har ett grymt sportlov trots tråkiga omständigheter angående väderlek. Jag tänker verkligen på er i dessa dagar och speciellt nu när snön återigen förvunnit. Den här gången verkar den ha fallit för sista gången av säsongen. Det är ju i och för sig ingen som vet hur aprilvädret blir, men väl då är ju till och med påsklovet förbi för de flesta. Låt oss hoppas att ni är kreativa och får ut det bästa av det som finns. Tack för mig!

 

 

Av tj - 23 februari 2016 22:30

 

Efter att ha velat fram och tillbaka vilken bild som skulle sammanfatta dagen valde jag mig själv i sängen med massa böcker och serietidningar. Just nu är jag mitt uppe i sortering av mina serietidningar som transporterats från min far. Seriesamlingen är därmed äntligen komplett! Eller ja… de som ännu inte är slängda i alla fall.


Under dagen har jag läst in mig på upplysningstidens (1700-talet) barndom och bekantat mig med en del intressanta författare och filosofer. Emellertid avbröt jag läsningen för att gå till biblioteket där några reserverade böcker fanns att hämta. När jag kom hem började jag städa lägenheten. Det var väldigt lustfyllt att dammsuga eftersom jag ideligen tänkte på dagens trevliga konversation med en skolkamrat på bibblan. Hon berättade om sin litteraturkurs och tillkännagav att det var rörigt, men ändå roligt och spännande. Just nu läser de Shakespeare och jag kan inte riktigt säga att jag avundas henne. Jag är väldigt glad över min litteraturkurs och hon tyckte ävenledes den lät intressant.

 

Avslutningsvis lagade jag middagen i dag och serverade ugnsstekta rotfrukter med korv, alltsammans delikat! Efteråt erbjöd jag mig även diska och gick ut med del återvinning innan Ullared började på Kanal 5, följt av Ung och bortskämd på TV3.


En mycket fin och arbetsam dag. Ha det!

 

 

Av tj - 22 februari 2016 16:51

Hej på er!
Jag tycker att det är skittråkigt att inte kunna göra massa filmer att lägga ut här på bloggen, jag hoppas att jag har internet till onsdag eller torsdag i alla fall!
Fredagsspecialen har ju inte visats på säkert en månad! Men men, när internet kommer igång igen på datorn så är det som vanligt dag då har jag mycket att ta igen!

I denna veckan har vi lite mindre barn då det är sportlov här nere.
Så nu finns tid för lite sånt som man oftast aldrig annars skulle haft tid med.
Vi kan läsa en extra bok, slöa lite vid frukosten osv osv, inte samma stress så visst är det skönt med lite lov trotts att det inte är vi som har lov, haha!

Uppdatering kommer såklart sen i veckan, ha det bra på er allesammans!
/T out!

Av tj - 21 februari 2016 23:30

 

Det har varit en jättebra helg den som precis passerat. Väldigt lugna och harmoniska dagar som började med en filmkväll med mamma. Vi tittade på det som till en början såg ut att vara en rysare, men som visade sig vara ett ytterst dramatiskt kostymdrama, extra spänning. Vi tittade på filmatiseringen av Frances Hodgson Burnetts verk The Making of a Marchioness (filmens nya titel The Making of a Lady), som enligt mitt tycke var ganska bra, men hade ett stundtals avancerat filmspråk. Frances skriver emellertid bra böcker så jag blev glad att Richard Curson Smith lyckades överföra dramatiken till vita duken.


Efter filmen ventilerade jag och mamma vad vi egentligen hade sett medan vi drack varsin mugg kaffe. Det är nog länge sen vi bryggde kaffe så sent på kvällen och diskuterade. Jag tyckte det var ett väldigt roligt inslag. Själv hade jag en artikel att skriva till bloggen, men det var skönt att tänka på något annat den halvtimmen som vi trots allt satt och ventilerade med varandra.

 

I går, alltså lördag var jag uppe med tuppen och gav mig i väg tidigt för avresa till Moheda. Pappa och hans fru har nämligen båda bemärkelsedagar den här helgen. Dessutom var det ett bra tag sedan jag hörde av min gamle far så jag tog initiativet att besöka honom. Det ligger ju inte längre bara i hans intresse att vi ska hålla kontakten. Med facit i hand kan jag säga att mitt initiativ blev väl mottaget och jag tror han blev oerhört glad för omtanken. Jag själv ångrar inte heller min idé, utan känner mig glad för att jag tog det här initiativet.


I Moheda bjöds det sedan på utsökta middagar, som så många gånger förr. Under lördagen åt vi Flygande Jakob på traditionellt vis som är så gott, och en härlig moussetårta med jordgubbar och hallon. Till bordet satt även min plastsyster och hennes familj. Vår underhållning blev hennes dotter som redan har hunnit bli sju månader gammal. Jag har aldrig sett en mer beskedligare unge än hon. Ingen napp och inget onödigt gnäll. I stället strålade hon med hela ansiktet och berättade allt möjligt för oss. När vi diskuterade om andra saker var hon noga med att stämma in genom att slå sina leksaker i bordet. Jag satt mest och smålog åt henne. Tänk att man kan bli så upptagen av att titta på ett barn…

 

Det är väl ingen hemlighet att jag tittar på Melodifestivalen. De andra tittade också för min skull, fastän de helst skulle velat göra något annat. Pappa redogjorde klart och tydligt vilka som skulle gå vidare redan vid frukosten när han läste om artisterna i Smålandsposten. Strax innan halv nio visade det sig att han hade rätt. Ajax och Zia har båda duktiga och etablerade låtskrivare bakom sig och det var det som pappa baserade sin redogörelse på. Efter Mello drack vi te och åt smörgåsar för glatta livet, samtidigt som pappa och hans fru förkunnade sina kommande aktiviteter under året. Jag tillkännagav mina i dag efter frukost.


I dag har jag inte gjort så där väldans mycket förutom läst och tittat på veckans alla avsnitt av Farmen. Innan jag åkte från Moheda bjöds det på fläskfilé och hasselbackspotatis med kantarellsås. Jag tror jag kom till paradiset under den måltiden! Det var med andra ord en riktig höjdare och jag beundrar deras matkonster och gör mitt bästa för att bli lika skicklig.


Det var allt för den här helgen. Jag tackar er som läst om den. Det var för er jag ville delge så mycket som möjligt. God natt!

 

 

Av tj - 20 februari 2016 21:45

 

Ännu en tävling avslutad och resultatet var denna kväll föga förvånande om man skall ta hänsyn till oddsen via spelsajter och förundersökningar som SVT gjort. Bloggens egen schlagerexpert Nils Dahlman meddelar att Oscar Zia och Lisa Ajax är framtiden och kommer gå långt i tävlingen. Dessutom är låtskrivarna bakom ungdomarnas bidrag en anledning till deras stora succé och finalplats. Ajax upphovsmän har skrivit såväl Heroes (framfördes i fjol av Zelmerlöw) som You (framfördes 2013 av Stjernberg) m m.

   

Likaledes har Zia etablerat sig på åtskilliga sätt i Melodifestivalen vid det här laget. Dahlman vågar ävenledes påstå att bidraget Human kan vinna hela tävlingen. Zias nummer och passion går genom tv-rutan, därtill är låten oerhört stark och berörande. Som framgår av ovanstående text så blir det ungdomarna Oscar Zia och Lisa Ajax som går direkt till final.

   

Till andra chansen i Halmstad går SaRaha (Sara Larsson) och den f d fotbollsspelaren Boris René (Lumbana). Vad Boris anbelangar framhåller Dahlman att hans tidigare karriär kan ha charmat svenska folket, inkl. att bidraget Put Your Love On Me förmedlar värme och gemenskap. Bloggen bad honom även säga ett par ord om SaRahas väg vidare in i tävlingen och där blev utlåtandet att Larsson har på ett korrekt sätt gjort sig förtjänt av en andra chans. Personligen föredrar dock inte Dahlman sådan slags musik och därmed också kritiserat juryns framröstning av bidraget Kizungozungo.


Han menar att gruppen SMILO eller duon Swingfly & Helena Gutarra hade platsat bättre, då deras musik mer motsvarar vad ungdomen numera föredrar att lyssna på. Weight of the World är en låt som kommer gå varm i folkets bilradio och som kommer fungera som en klubböppning vid nattklubbar i rikets stora städer. T delar inte Dahlmans åsikter om att SMILO skulle gå vidare i stället för SaRaha då bidraget Weight of the World bara är en vanlig klubblåt och har inte den minsta framtid i sammanhanget. J är mer inne på Dahlmans tankegång, men ser då hellre att René hade lämnat plats för SMILO. Men då blev de båda männen nästan osams och tvangs avbryta diskussionen om vem som egentligen var värd en representation.


Sedan Zia framförde sitt bidrag har det diskuterats livligt på kontoret om bidraget Human kanske är årets vinnarlåt. Dahlman önskar innerligt att det inte är det, men blundar å andra sidan inte för den bittra sanningen (enligt hans tycke). T är av en annan åsikt där Lindgren fortfarande står högst i rangordningen, och J ser gärna att någon av kvinnorna som hittills befinner sig i Halmstad skall få sångfågeln. Men förkunnar således att han gillar Zias låt och menar att den blir bara bättre och bättre för var gång den spelas.


Det förefaller därför råda meningsskiljaktigheter i fråga om vinnarbidrag. Om en vecka har alla årets bidrag presenterats och det blir då verkligen allvar för killarna i deras uppdrag att kunna förutse vem de tror skall vinna. Nytt för i år är att Dahlman kan spela stor roll i poängsättningen när det närmar sig final. Hans uppdrag hittills är att kritisera och kommentera grabbarnas omdömen, men det kan alltså komma att utökas. Tills vidare nöjer vi oss med hans kritik.

 

 

Av tj - 20 februari 2016 18:15

 

I kväll fortsätter festen i Sveriges tionde största stad! Nämligen Norrköping i Östergötland. Tillsammans med Henrik Schyffert kommer Gina Dirawi bjuda på musik och underhållning. Kvällens tävlande är enligt bloggens jury ännu bättre än den förra halvan av tävlande. Det som både förvånar och är roligt är huruvida bidragens poäng överlag blir högre och högre. I kväll tävlar bara ett bidrag som med ett poäng ifrån är tillgodoräknad, resterande är godkända. Det är en markant skillnad och ökning, vilket innebär ett mer spännande startfält. I Göteborg var bara tre bidrag godkända och i Malmö fyra, vilket säger mycket om kvällens tävlande bidrag.

 

Den som juryn röstat fram är mannen som upptäcktes i X-factor och var med i Let’s Dance 2013. Samma år var han ävenledes sidekick till Behrang Miri som tävlade med bidraget Jalla Dansa Sawa. Året därpå tävlade han solo med bidraget Yes We Can. Jag syftar såklart på Oscar Zia som i år medverkar med bidraget Human, vars nummer kan vara jobbigt att beskåda för känsliga tittare enligt schlagerexperten Dahlander. Zia jobbar i år med snabba bilder till sin coola koreografi och det är dessa snabba bildsekvenser som kan vara jobbiga för såväl hjärna som ögon att titta på, så var försiktiga…

 

SaRaha (Sara Larsson) delar den högsta platsen tillsammans med Zia och är en erkänd artist i Östafrika. Hon är född i Sverige, men uppväxt i Tanzania. Sedan 2014 har hon börjat spelas på svenska radiokanaler och är bland annat känd för låten Mbele Kiza. Arash Labaf som varit med och skrivit bidraget Kizunguzungo kom på tredjeplats i ESC 2009 för Azerbajdzjan. Lägg också märke till att låtskrivaren Wrethov är upphovsman till Larssons bidrag, som ju även skrivit finalbidraget We Are Your Tomorrow.

 

I botten hittar vi debutanten Boris René, mer känd som fotbollsspelaren Boris Lumbana med det hjärtliga bidraget Put Your Love on Me. Låten är mycket bra och numret har en relativt bra show. Ändå får René nöja sig med 22 poäng från juryn. Kanske ni tycker annorlunda här?

         

 

I övrigt ser vi många effektfulla och kreativa nummer. After Dark bjuder på extra glitter och glamour med budskapet att vi alla ska komma ut ur garderoberna som de stjärnor vi vill vara. Lisa Ajax har ett mycket uppseendeväckande nummer som likt bidraget Bada Nakna kör på mer lättklädda utstyrslar, inkl. att hon omges av vildmarksinspirerad rekvisita för att framhäva låtens djuriska budskap. Nattklubbarna bör ta sig tid att kolla in grabbarna i SMILO som juryn tror kommer bjuda på ett klubbvänligt nummer. Swingfly kör också med samma klubbvänliga stil, precis som förra gången (2011) och i år medverkar han tillsammans med f d punkrockaren, tillika rapparen Helena Gutarra.


Det kommer bli en spännande och fartfylld kväll!

 

 

Av tj - 19 februari 2016 23:41

Tjenare på er allesammans!
Kommit hem från filmkvällen!
Ikväll bjöd vi på chips, popcorn och den första av att filmerna i serien Hunger Games!

Lite discobelysning och musik bjöds det på innan vi alla slog oss själva ner i sofforna ,Hahaha!
Vi har grymma planer som bland annat, stor bildskärm med projektor och grymma högtalare. Om ni tycker detta låter kul, gå in och gilla vår sida på FacebooK vett ja.

Dragon movie. En sida.


Go kväll på er allesammans!

/T out!

Av tj - 18 februari 2016 23:30

 

Tidigare i dag ringde en mycket trevlig ung herre på ytterdörren och ville sälja ett gäng tavlor. Han var i det närmaste utfattig och hade svårt att gå med sitt onda knä. Jag uppfattade inte alla delar i proceduren, då han pratade både engelska och väldigt fort, men tydligen hade behandlingen varit oerhört smärtsam. Just i dessa tider gör han allt vad han kan för att få in för brödfödan. Utöver tavlor erbjöd han även leksaker och dekorerade trägubbar.


Då det är naturligt för mig att hjälpa en medmänniska köpte jag en tavla av honom. Den kostade 150 kr, men då jag inte hade någon femtiolapp valde jag att vara generös och gav honom 200 kr. Han behövde pengarna bättre än jag. Det gjorde ont i mig att behöva se honom lida med knät och han frågade även om jag kunde låna honom ett par vantar, men det kunde jag tyvärr inte hur gärna jag än hade velat. Han blev emellertid inte upprörd alls utan vi skildes åt som vänner. Det känns jättebra att veta att man har hjälpt en annan människa. Nästa gång kanske det är jag som måste sälja saker för att få ekonomin att gå ihop.


Med en härlig känsla i kropp och själ har jag ägnat dagen åt att kolla igenom repriser. Tv-program som kolliderar med andra program bland annat, och så har jag förstås läst ett par sidor om hjärtesorg i en av Marita Conlon-McKennas senaste romaner. Nu orkar jag dessvärre inte vara upp längre, fastän jag sannerligen inte hunnit med allt jag hade tänkt företa mig i dag. Får fixa med det under morgondagen innan jag tar helg.


God natt!


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards