TJ

Alla inlägg under november 2015

Av tj - 18 november 2015 23:35

God kväll alla läsare!

 

 


Nu är det inte många dagar kvar till julkalendern börjar. I år blir det något alldeles speciellt, vilket egentligen är en av många anledningar till varför jag ens bloggar om det här. Det blir en historisk jul tillsammans med Erik Haag, Lotta Lundgren och en massa ungar. De senaste åren har ju julkalendern inte varit något att hänga i granen om man säger så. Självklart kan det bero på att jag vuxit upp och hamnat utanför målgruppen, men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag dagens barnprogram och då i synnerhet julkalendern suger så jävla hårt ibland. Förra året handlade det ju knappt om julen! Årets blir mer som en historielektion vilket faller mig i smaken, men ni andra kanske känner annorlunda.


När jag var liten sändes typ allt! Ingenting var tråkigt eller vidare dåligt. För några dagar sedan hittade jag några gamla klipp på Youtube och fick igång den riktiga nostalgikänslan. Självfallet är ju mycket av det som jag tyckte var bra då även bra i dag, fastän jag försöker se på innehållet med mer vuxna och kritiska ögon. Men det är svårt att kritisera t.ex Abrakadabra med kossan Doris och grävlingen Gösta som tog reda på hur samhället fungerade. Ett program som jag däremot inte tycker är roligt längre är Bananer i Pyjamas vilket jag förut värdesatte, men när jag nu tittar igenom klipp så förstör ju B1 och B2 mest för andra. Det är visserligen komik i det, men inte särskilt lärorikt.


Nåväl, jag ser fram emot årets kalender och hoppas SVT lyckas belysa barnens historia. Haag och Lundgren har tidigare genomfört sådana här historieprojekt där de prövar att leva i en viss tidsepok. Nu ska de tillsammans med barn genomföra ett liknande projekt som tar sin början år 1015 och avslutas på julafton 2015. Barnens perspektiv skildras väldigt sällan i historieskrivningen varför det är en mäktig utmaning som SVT tagits sig an. Om det lyckas kommer det bli ett kreativt bidrag till morgondagens Sverige.

 


 

Av tj - 17 november 2015 23:33

Tjenare på er allesammans!!

En hel dag har försvunnit igen, samma som alla andra dagar! Hoppas ni haft en bra tisdag i alla fall.


Jag har haft ännu en körlektion och nu är jag nog snart uppe i mitt paketslut så hum... hur många fler lektioner behövs..

Idag har vi i alla fall kört stora rondeller samt backning ännu en gång runt olika hörn osv. Jag fann det verkligen mer stressfullt med ned samt att växla upp åtskilliga gånger..


Köra i 100, snabb fartsänkning osv. Allt mycket spännande och väldigt viktiga saker... Jag ser under mina körlektioner folk som redan har körkort.. De blinkar inte ut från rondellen, visar inte vart de ska ta vägen, kör om på fel ställen osv osv... En annan gång var det roligt när en annan körskola var ute och fick motorstopp medans en själv körde på!  


Imorgon är det dags att förbereda på allvar inför filmvisningen på fredag!

Sov gott!!!!


   

Av tj - 16 november 2015 00:12

 

Unnade mig själv en egen liten biokväll! En längre recension kan komma längre fram, men jag kände att jag behövde skriva av mig lite. Helena Bergströms film En underbar jävla jul handlar om paret Simon och Oscar som bjudit in sina familjer till att fira jul tillsammans. De har dessutom en stor överraskning att komma med där den höggravida kompisen Cissi spelar en viktig roll. Julfirandet blev dessvärre inte som någon hade tänkt sig och parets julklapp till släkten tas emot med kalla handen.


Tycker många viktiga frågor tas upp angående bl a föräldraskap och fördomar. Hur fungerar det t ex rent juridiskt med två pappor? Det finns många krafter där ute som vill förbättra vårdnaden för att barn ska ges möjlighet till fler vårdnadshavare, däribland så skulle man kunna ordna både det ena och det andra. Men jag tycker Ulfs (Robert Gustafsson) resonemang i filmen är ganska kloka om man begrundar de lite grann. Vi måste ju trots allt förhålla oss till den värld vi nu lever i. Filmen är väldigt romantiskt lagd vilket jag tror många kan charmas av. Dock hade jag gärna sett lite mer problematisering och konfliktupptrappning av vissa saker, men det är nog mina studier som förstört filmtittandet. Filmen i sin helhet får fyra TJ-ringar.

 

 

Av tj - 15 november 2015 19:28

   

Av tj - 14 november 2015 23:45

   

 

Av tj - 14 november 2015 18:00

Gilla om ni vill ha text på T's nyheter

Ju fler som gillar ju större chans är det att jag gör det till nästa avsnitt!  

 

 

 

 

Av tj - 13 november 2015 21:33


  


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards