TJ

Alla inlägg under januari 2015

Av tj - 10 januari 2015 10:41

 


Har ni reflekterat över vilken konstig väderlek vi har nu i Småland? Jag tror bestämt att moder Jord inte riktigt vet om hon vill ha vinter eller mer höstliknande natur. För alla som inte bor i Växjö med omnejd så kan jag förklara mitt påstående. Det förefaller som så att snön som fallit under morgonen sannolikt har töat till kvällen.


De senaste dagarna har det varit runt nollan och då får man dras med sådant här väder. Det värsta är att snöslask lätt kan frysa på och bli en isbana. Det hade kunnat sluta riktigt illa i går kväll runt elvatiden, då jag efter att ha umgåtts med T var på väg hemåt. Jag brukar alltid korsa den stora vägen när jag ska besöka honom, och det gjorde jag i går också. Men se isbanan var så hal att jag nästan ramlade huvudstupa bakåt. Inga bilar syntes till och det var ju bra för min del.


Nu över till något helt annat! I dag ska jag till Jonna. Det ska bli spännande att höra vad hon har att berätta. En liten fågel viskade i mitt öra och sa att det mesta är positiva nyheter och det låter ju hur bra som helst. Även om vi säkert skulle klara av att ta oss igenom lite negativa nyheter också, men vi lägger fokus på de positiva tycker jag.


Undrar tros om snön hinner töa till kvällen i dag också?


 

Av tj - 10 januari 2015 00:55



   

Av tj - 9 januari 2015 17:32

 

 

Så där! Då var allt äntligen över. Enkätundersökningen är redovisad och uppsatsen är inlämnad. Jag tror inte ni förstår vilken lättnad det är för mig att jag nu lämnar det arbetet bakom mig.

 

Nu väntar en ny spännande tid med nya professorer och nya ämnen som jag ihärdigt tänker engagera mig i. Det här året har redan börjat dramatiskt, kanske lite för dramatiskt i min smak, något som jag inte tänker skriva ut just nu, men det finns ingen anledning att vara orolig. Jag tror på det jag gör. Det är allt som räknas!

 

Uppsatsen som jag och Björn har skrivit tillsammans handlar om ljudupptagna medier med inriktning på talböcker. Det har varit ett intressant researcharbete kring det projektet. Något som jag till en början endast tänkte få överstökat, men som jag fann ett stort intresse för.

 

Mitt område om barn och ungdomar med läs- skrivsvårigheter fängslade mig så pass att jag kände ett behov av att ta hand om de här barnen. Det låter ju kanske lite egendomligt i sammanhanget, men jag kan inte styra hur jag känner. Kanske beror det på att jag älskar att skriva och läsa och därför sörjer lite extra över dem som inte kan det.

 

Mina studier och min forskning öppnar upp en helt ny värld som jag bara hade kunnat drömma om att få upptäcka. Nu står den precis rakt framför mig.

 

Den här veckan firade jag och Björn våra insatser genom att först äta ute på pizzerian Napoli (har ni varit där någon gång?) och sedan dan därpå fika på Broqvists. Det är ju väldigt sällan som jag äter ute och det har väl förmodligen att göra med min småländska bakgrund kan tänkas. Jag är nämligen oerhört sparsam ibland. Men visst kan jag slösa också, för all del!

 

Innan jag sätter punkt för det här inlägget vill jag bara uttrycka mitt missnöje över alla djurskötare som inte kan hantera sina djur. Den nya dokumentärserien Djurskyddarna började i går på TV4 och jag blev minst sagt upprörd när jag såg de vanvårdade djuren. Jag förstår inte hur man har mage att vårda djur på det sättet. Kan inte ens beskriva i detalj hur framför allt grisarna hade det, men suggan var så utmärglad och levde tillsammans med både levande och döda kultingar. Galten stod för sig själv i ett trångt utrymme och utan en glimt av några solstrålar. Har ni hört en gris skrika någon gång? Det är ett hjärtskärande läte som går ända in själen…

 

Jag hoppas att ni skäms som vanvårdar djur på det här sättet och jag tycker det är skrämmande hur lätt ni kommer undan med era brottsliga handlingar, då djurplågeri endast straffas med böter!

 

Tack för att ni har läst mitt inlägg! Nu är jag tillbaka. Kram!

 

Av tj - 8 januari 2015 13:14


 

Av tj - 7 januari 2015 22:19

 

Ledsen att jag inte bloggat på några dagar. Håller på med en uppsats om ljudupptagna medier och ärligt talat så har jag inte haft tankar på annat. Lite tajt med deadline på fredag dock, men nu är det bara analys och framsida som fattas.

Tidigare i dag sprang jag runt på bibblan och letade efter lämpliga böcker till vår forskning. Jag skriver bland annat om barn med läs- och skrivsvårigheter. Och jag hittade massa intressant som jag under kvällen har sammanställt.


Ha en fortsatt trevlig kväll!


 

Av tj - 7 januari 2015 18:46



   

Av tj - 5 januari 2015 14:11


 


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards