TJ

Alla inlägg under juli 2014

Av tj - 23 juli 2014 12:16

Klockan halv sju vaknade jag och läste ytterligare ett kapitel ur min bok. Det gick mycket lättare den här gången, så det blev ett till.

 

Frukosten serverades vid nio och där fanns tre sorters bröd, yoggi, juice och antingen ost eller korv till pålägg. Jag valde korv och sköljde sedan ner det med nybryggt kaffe. Gud, vad det värkte i kaffetarmen när jag väl förde koppen mot munnen. Tur att den blev tillfredsställd.

       

Sedan packade vi våra saker och begav oss till Trollhättan igen. Vi ansåg oss nämligen färdiga med Vänersborg. Eftersom vi var på plats vid marknaden tidigare än gårdagen kunde vi se mer. Det var heller inte lika varmt.

 

Direkt efter var det promenad bort till fallen, Trollhättans stolthet. Det var uppfriskande att stå vid bron när det blåste så häftigt. Innan vattnet kom berättade en guide i högtalarna lite om fallens historia vilket fick det hela att bli ännu mer intressant. Och så kom vattnet!

     

Därefter blev det en lång promenad till slussarna. Trollhättans andra stolthet. Enligt en del av familjen valde vi fel väg och hamnade vid de gamla slussarna, något som inte uppskattades av mormor och morbror.

   

Det blev lite sura miner när vi till slut nådde fram till slussarna som används i dag. Och vi skulle komma att bli mer tjuriga inom loppet av en halvtimme. Vi beslutade nämligen att äta en kulglass innan slussarna öppnades. Smakerna gammaldags vanilj och apelsinchoklad. När glassen var beställd upptäckte vi att slussarna hade öppnats, trots att det stod nästa slussöppning 13.30 på en dataskärm. Vi skulle snart få veta varför.

   

För snart kom båten som vi alla hade väntat på, men då hade resten av familjen tröttnat. Morbror hade ont i ryggen, mormor ville upp till slussboden och mamma var besviken. Det var endast jag och mormors sambo som stod kvar och tittade.

 

Men snart rycktes jag bort från slussarna då vi hade en tid att passa. Tydligen väntade de andra på oss vid tåget som skulle föra oss tillbaka till fallen. En ström av oigenkännlig vrede uppenbarade sig och jag visste varken ut eller in. Senare visade det sig att morbror hade ringt och frågat om vi skulle fortsätta se, men jag hade inte hört mobilen, och jag blev ju inte direkt gladare för det innebär att jag hade kunnat se slussarna.

   

Så i rent vredesmod färdades vi till Överby köpcenter. Där fick jag gå av mig all ångest och kom ut med ett par nya jeans. Sedan satt jag och väntade på att få mat vid en bufféservering. Mat fick vi till slut och väl där ändrade jag mitt humör. Jag orkade inte tjura längre för det tar på krafterna. I stället satt jag lyckligt och åt min tallrik köttfärssås och makaroner.

 

Bilresan gick också förvånansvärt bra. Osämjan familjemedlemmarna emellan hade lagt sig till vila och vi kunde prata som en familj ska göra med varandra. Resan tog drygt tre timmar hem och här tar trippen till Västergötland slut.

 

 

Av tj - 22 juli 2014 18:42

Hej!


Så var man hemma efter en helg i Västergötland. Nämligen Trollhättan och Vänersborg. Vad gjorde vi där då kan man undra...?

 

Ja, för det första så valde vi den sämsta helgen av alla beroende på hur man ser det. Det var marknad och jippo överallt. Sådant är oftast trevligt, men det innebär också färre parkeringsplatser och att transportmedlet blir ens fötter.

 

En annan sak är folkmassorna. På vissa ställen var det en hel drös av ansikten och det blev väldigt påtagligt på sina ställen. För att inte tala om bilresan som för den sakens skull var god, men det är trångt att sitta fem man i en bil.

 

Solen värmde så pass att vi fick fly marknaden och äntra kyrkogården i stället. Där passade vi på att kolla in en släktings grav. Jag lovar, mina släktingar ligger lite varstans så vänj er vid att jag hänger på kyrkogårdar. Det är min grej!


Efter ett lugnt kyrkobesök strosade vi i väg till marknaden igen och in till MAX. Där var det så fullt med folk att jag fick panik. Snacka om klaustrofobi! Det rådde också tvivel om var vi skulle sitta eftersom platserna var få, men morbror tog ställning och hjälpte mormor att hitta fem lediga platser.

 

För att rätta till sinnet och bli kvitt min cellskräck gick jag in på Akademibokhandeln efter maten och köpte mig lite litteratur. Det gav mig tillräckligt med krafter för att orka gå vidare på marknaden och tillbaka till bilen.

 

Från Trollhättan till Vänersborg vi sedan färdades med hjälp av en GPS som inte uppdaterats sedan millennieskiftet och därför inte fungerade korrekt. Gillet hette vårt hotell och drevs av ett gammalt par. Ett hotell där rummet med egen toalett var till största belåtenhet.


Vi blev rekommenderade att åka ut till skräcklan (en park bredvid Vänern) och där tog jag mig en kulglass. Smakerna blåbär och godis. Det sista familjen sedan gjorde var att gå kvällspromenad längs Vänern. Men alla var trötta och slitna efter dagen så vi gick hemåt ganska så fort.

 

På rummet passade jag på att läsa ett kapitel ur min nya bok, men såg suddigt av utmattning och somnade snart med kläderna på. Mamma väckte mig efter en stund så jag kunde byta om och sedan var dagen slut...


Dag två får ni i morgon.   

 

Av tj - 22 juli 2014 14:40


Tjenixen på er!!


Tänkte påminna er om att inte glömma bort helt omröstningen, kan vara bra att medverka ju!  

 

 

 

 

 

Av tj - 21 juli 2014 14:38


Tjenare allesammans!


Nya inköp för dagen och blev verkligen nöjd med!    

     

Av tj - 20 juli 2014 11:15

Tjenare allesammans! 


Idag kommer moster och kusin. Det var ett tag sedan nu, sist var det i Skåne. De bor ju uppåt landet så vi träffas ju inte allt för ofta om jag ska säga så ^^ 


Det blir en bra vecka innan jag sticker till Belgien, när vi pratar om det så ska jag säga att såklart att jag inte kommer hinna blogga då som ni förstår. Möjligheten kanske kommer någon gång men vi kommer inte ha så mycket täckning.


Här har vi en bild som visar hur pigg man är !  


 

Vart är vi?

 


Måste säga att det är dåligt att ingen som sett filmen där jag visar ett ställe, att ingen vet var vi är, kommentarer har ju inte regnat in ^^ Men nog är det inte allt för svårt ?

 

http://tj.bloggplatsen.se/2014/07/19/10792643-lite-nytt/


 

Av tj - 19 juli 2014 17:58


Post a Comment on this post if you know where we are.

 

Av tj - 19 juli 2014 16:38

 

Tjenare allesammans!! 


Nu tar vi ett stopp med serien på grund av att J och jag inte kommer ha möjlighet att spela in under nästa samt nästkommande vecka. Serien återkommer sedan så fort möjligheten ges. 


Under tiden kan ni kanske svara på frågor i omröstning om serien, det skulle vi uppskatta !  


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards