TJ

Alla inlägg under oktober 2011

Av tj - 20 oktober 2011 22:40

Hej!   


Idag började dagen med svenska då vi pratade om isländska sagor. Tätt efter det blev det multimedia då uppgifterna bara ramlar in numera.


Nu har man fått lite arbete att göra. Ska läsa några sidor och skriva vidare om Margaretas liv. Tror att jag ska försöka gestalta hennes barndom. Jag ska också välja ut fyra bilder som sedan ska göras om till olika sepia bilder. Har också kontaktat min kändis som jag har fått i uppdrag att intervjua. Vi får se om hon har tid. 


Det har hänt en mycket speciell händelse idag för släkten. Jag har inte längre 11 kusiner utan 12!!     Jag väntar med att lägga ut bilder tills jag verkligen fått tillåtelse att göra det men det blev en mycket söt liten flicka. 


Stort grattis och sov gott alla ni andra    /J   

Av tj - 20 oktober 2011 21:46

Hej på er alla fiskmåsar där ute hahaha ! 


Idag så har vi diskuterat kraftigt i klassen om ett prov som vi skulle ha nästa tisdag. Resultatet... Inget prov förrän efter lovet och det är super-bra för då hinner ja öva klart, hehe 


Mer idag då ... Det har varit handboll idag, damerna mot Slovakien tror jag det var.  

Sverige vann med 27-20 !!  


Imorgon ska vi springa... jogga, runt sjön utan att stanna är hela målet enligt vår lärare.... Vi får väl se hur bra det går   


Nu under kvällen så har jag mixtrat lite med musik och sånt, pluggat lite inför imorgon för då blir det ett stort prov. 


Nu ska det sovas. Godnatt på er allesammans !!

MVH /T 

Av tj - 20 oktober 2011 09:30

Jag vet att det inte trillat in så mycket recept men snart är det dags för Halloween och Alla Helgonas Dag. Med tanke på min hobby bör det vara min favorit dag.


Tillsammans kan vi göra festligheterna bättre:    

Pumpakakor

 

Antal portioner:45

Ingredienser

5 dl mjöl
2 1/2 dl socker
200 g smör
1 äggula
rivet skal av 2 apelsiner
några droppar röd och gul karamellfärg


1. Skär smöret i kuber. Blanda socker och smör. Nyp ihop till en grynig massa. Blanda ner äggulan, apelsinskalet och karamellfärgen och knåda samman till en deg. Du kan också köra degen i mixer eller matberedare. Lägg degen kallt i 2 timmar.

2. Kavla ut degen så den blir 3-4 mm tjock. Skär ut figurer efter mallar och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt.

3. Grädda i 200° i 8-10 minuter.

Vi ses på söndag  /J    

Av tj - 19 oktober 2011 23:16

Godkväll på er allesammans !! 

Nu har jag precis kört schack med pappa och idag hade jag ett bra försvars-uppställning, så han kom inte förbi så efter en timme så gav han upp hehehe 


Men nu ska jag nog lägga mig och sova. Imorgon har vi en lång dag till 4 eftersom vi har fått en till lektion så imorgon blir det länge. Men ska äta med älsklingen på lunchen så lite ljus blir det   


Nu säger vi hej så länge, så hörs vi imorgon.  


 


Godnatt önskar /T 

Av tj - 19 oktober 2011 19:55

Hejsan tjosan på er allihopa !!!!


Idag så har jag blivit av med ett till prov då    Det blev 5 sid, hoppas bara att det blir acceptabelt innehåll. Vi hade några ämnen att prata om. Dialekter, språket mellan kvinnor och män, svordomar, sociolekt, och sånt  


Sen på webbdesignen så har jag äntligen kommit igång med min egna webbsida. Det är så att ni inte kan se den, för den ligger ju på skolans datorer.  


Jobbar på en ny header också... Mer säger jag inte om den saken. 
 Imorgon är det en lång dag och sen är det slutligen fredag och då välkomnar vi ju fredagsspecialen såklart   

Nu är det läxa som är på listan tyvärr.
Ha det gött !!!

MVH /T 

Av tj - 19 oktober 2011 17:48

Hej!   


Idag hade vi som vanligt bara ljudmedier på schemat. Alla radioprogram är nu snart färdiga. Dags för nästa uppdrag som blir ett till radioprogram som ska handla om en kändis.


Jag ska kolla upp detta senare för jag tror inte det behövs denna veckan. Hittade min kändis mobilnummer och även hemtelefonen. Läraren föreslog en telefon intervju vilket låter spännande men vågar man och vill man verkligen ringa och störa bara sådär.   


Har läst ut min bok som ramlade ner i brevlådan i måndags. Verket består av 270 sidor allt som allt.   


Hur går det med tänderna tänker kanske en del?

Ja, jo det funkar. Eftersom tänderna inte är vana såhär i början blöder man ju såklart så tandkrämen blir rosa. Förhoppningen är att allt ska sluta till veckans slut.


Ha det bra    /J

Av tj - 18 oktober 2011 19:37

Hej på er!   


Våran film blev färdig men det verkar som bara jag och Pontus är nöjda. Jag har verkligen försökt att uppfylla killarnas önskemål men det kan vara super svårt ibland.


Efter skolan skulle man till tandläkaren och cykla i ösregn. Det var förfärligt och blev blöt hela jag. Tillslut kom man in iaf:


Tandläkare: Hej! ... heter jag

J: Trevligt

Tandläkare: Personnummer

J: ...

Tandläkare: Stämmer och det är du igen, hehe

J: mhm

Tandläkare: Nu ska vi på dina tänder tänkte jag

J: Jag var rädd för det

Tandläkare: ...eehh...nääää...

J: VAD MUMMLAR DU OM?

Tandläkare: Har du ont ibland i käken

J: Ja

Tandläkare: NEJ, det här går inte. Jag ser att det finns lite att fixa med.

J: Det ser inte bra ut eller hur?

Tandläkare: Börjar vi nu kan vi lösa detta

J: Jaha...

Tandläkare: Du fyller snart 17 år. Tänderna är en aning slitna och vi ska rätta till detta.


Efter besöket fick man köpa saker som man ska borsta med. Kommer tydligen göra något tryck i november. Spännande med lite nya tänder också.   


Ha det bra    /J 

Av tj - 18 oktober 2011 15:19

Hej på er allesammans !!


Idag har det varit en dag med händelser kan man väl säga.. Vi hade naturkunskap till och börja med. Då blev det bestämt att vi ska ha ett stort jä'la prov på tisdagen nästa vecka, på måndagen så har vi ett till prov och på torsdag också... De får ge sig nu för tusan... Behöver ju inte lägga allt krut innan lovet ju  


Har ni planer för lovet föresten ?? Tror inte ja har det än 


En rolig sak idag var att ett arbete som ja och en annan klasskompis fick MVG på våran uppgift och det va skoj  


Nu ska jag och J ner för bowling och sen blir det nog teven och ta det lugnt.

Ha nu en fortsatt bra dag.

MVH /T  

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards